OMIJ-medewerkers moeten baan houden

17 september 2009

OMIJ-medewerkers moeten baan houden

Er zijn opnieuw financiële problemen bij de OMIJ. De OMIJ is een stichting die mensen die moeilijk kunnen werken, veroorzaakt door een handicap, een zinnige dagbesteding geeft. Bij een faillissement zouden deze mensen hun baan verliezen en daarom diende SP-raadslid Josine Strörmann vandaag in de gemeenteraad een motie in om ervoor te zorgen dat de OMIJ niet over de kop hoeft te gaan.

SP-raadslid Josine StrormannDe slechte financiële situatie bij de stichting OMIJ is een terugkerend probleem. De stichting zorgt voor een zinnige dagbesteding voor mensen die door de zwaarte van hun handicap zelfs moeilijk via de Sociale werkvoorziening aan de slag kunnen. Het is duidelijk dat financiële regels voor mensen die zo moeilijk aan het werk kunnen komen en blijven, ontoereikend zijn. De SP wil dat de urgente problemen bij OMIJ worden opgelost en dat er in de tussentijd een goed financieel plan-op-maat voor deze mensen wordt gemaakt. Josine Strörmann: “De gemeente verwacht dat de OMIJ hetzelfde functioneert als een bedrijf dat winst moet maken. Dat is uitgesloten: je moet er juist op rekenen dat bij een stichting als OMIJ altijd geld bijgepast moet worden.”

PvdA-wethouder Schrijer wil het laten aankomen op een faillissement maar beloofde wel dat geen van de OMIJ-werknemers op straat komt te staan. De SP denkt dat het een illusie is dat dat lukt. Een curator heeft een formele verplichting vooral naar de financiële situatie van de stichting te kijken. De mensen die nu werken bij de OMIJ zijn bovendien nauwelijks over te plaatsen naar een ander bedrijf. Strörmann: “Als deze mensen hun baan kwijtraken, dan komen ze gewoon op de ellenlange wachtlijst van de WSW en zitten ze weer achter de geraniums.”