Snel nieuw gebouw voor Mattheusschool

20 juli 2009

Snel nieuw gebouw voor Mattheusschool

De St. Matteusschool wacht al zes jaar op een nieuwe locatie om goed les te kunnen geven aan een groeiende groep kinderen met een verstandelijke beperking. Naar aanleiding van een brandbrief van de directie stelde SP-fractievoorzitter en onderwijswoordvoerder Theo Coşkun het College schriftelijke vragen hoe het kan dat de gemeentelijke diensten het niet voor elkaar hebben gekregen om binnen de gestelde termijn fatsoenlijke huisvesting voor de school te organiseren.

lerenIn 2003 besloot de gemeenteraad dat de St. Mattheusschool vanwege groei zou mogen uitbreiden. Er zou door de gemeentelijke diensten een geschikte nieuwbouwlocatie gezocht worden, zodat de nieuwe school voor Speciaal Onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs in 2007 opgeleverd zou kunnen worden. Een bouwlocatie is er echter nog steeds niet, laat staan een nieuw gebouw. De school geeft nu les vanuit vier locaties, wat volgens de school ook de inhoudelijke ontwikkeling van de school afremt. Coşkun: “Het is idioot dat kinderen die het door hun beperking al niet gemakkelijk hebben de dupe worden van wethouders die geen beslissing willen of durven nemen.”

Even leek het erop dat er wel nieuwbouw van de grond zou komen. In Schiebroek-Zuid zou een brede school komen, waar de Mattheusschool bij zou kunnen aansluiten. Tijdens de gesprekken tussen deelgemeente, diensten en woningcorporatie bleek dat er een gat van een paar miljoen op de exploitatie van de grond zat. Hierdoor strandde dit project. Coşkun: “Ik wil dat onderzocht wordt of dit project alsnog snel van de grond kan komen, want het wordt tijd dat iemand de regie neemt om ervoor te zorgen dat die nieuwbouw er nu echt snel komt.”