'Hoek van Holland was altijd al gezellig'

9 juli 2009

'Hoek van Holland was altijd al gezellig'

Hoe gaat het met de SP-leden, met de bewoners, de recreanten, het strand, de natuur en last but not least de dieren in Hoek van Holland? De SP-gemeenteraadsfractie ging het uitzoeken tijdens de Buurt Check-Up afgelopen dinsdag in de Torpedoloods aan de haven van Hoek van Holland.

Leo de Kleijn interviewt

We begonnen met de dieren. SP-lid Aard Langenberg, tevens secretaris van de Vogelopvang de Houtsnip, beet het spits af. Ze zouden structureel geld krijgen van de gemeente. Maar zowel de stad als de deelgemeente weigeren nu de bijna dertig jaar oude vogelopvang te financieren. Er zijn onder meer nieuwe vergunningsregels en is er een procesverbaal tegen de Houtsnip opgemaakt. Theo Coskun: ''Het gaat om 6000 euro, als er in de raad besloten moet worden over een ingewikkeld megalomaan project van 600 miljoen geven ze dat zo uit en over 6000 euro moet zo lang gepraat worden. De vogels en de vrijwilligers verdienen het, de vogelopvang heeft zich in al die jaren zeker bewezen en vele besmeurde vogels van een wisse dood gered. Ook het Havenbedrijf zou zijn steentje moeten bijdragen.'' De SP-fractie zet zich al jaren in voor de bezielde vrijwilligers van de Houtsnip.

Bas MolenaarBehalve dieren moeten ook mensen fatsoenlijk worden ondergebracht in het dorp daarom vroeg de SP-fractie de directeur van woningbouwvereniging Hoek van Holland hoe het daar mee gesteld was. Directeur Bas Molenaar, trots omdat zijn corporatie verkozen is tot beste uit de regio, vertelde over de kleine corporatie die haar klanten persoonlijk kent. Ze investeren in de bestaande woningvoorraad, renovatie en goedkope senioren woningen. Enkele aanwezige huurders waren inderdaad tevreden over de woningbouwvereniging. Een enkeling zoals SP-lid Ellie Moor was niet ontevreden maar zag liever dat ze meer zouden investeren in sociale begeleiding bij de (financiële-) problemen van sommige huurders. Een medewerker van de corporatie wist te vertellen dat financiële problemen van huurders nooit alleen komen en het in samenwerking met het Lokaal Zorg Netwerk proberen op te lossen. Leo de Kleijn:'' Kleine corporaties kunnen makkelijker face tot face praten met hun klanten. Je ziet vaker dat huurders bij kleine verenigingen tevreden zijn over de service. Daarom willen huurders in Vreewijk bijvoorbeeld ook een eigen corporatie oprichten.'' Leo adviseerde de Hoekse corporatie dan ook niet in de verleiding te komen te fuseren. Molenaar:'' Dat zal niet gebeuren, wij willen onze ambities op eigen kracht waarmaken.''

SP'er Bertus van der HorstOok vertoeven er mensen in Rotterdam die er niet wonen maar er wel heel vaak zijn; de recreanten. Een van hen is SP-er Bertus van der Horst. Al veertig jaar verblijft hij met zijn vrouw in een recreatiewoning in Hoek van Holland. Deze woningen worden hoogstwaarschijnlijk geprivatiseerd. De mensen vrezen dat ze, sommigen na tachtig jaar, hun huisjes worden uitgezet. De recreanten zijn soms nog meer verknocht aan het dorp dan de dorpelingen zelf. De meesten willen dat de gemeente het kamp blijft beheren in plaats van een particuliere ontwikkelaar. De SP vindt ook dat het recreatiegebied in handen moet blijven van de gemeente om zo te waarborgen dat, veelal gepensioneerde, gewone Rotterdammers kunnen blijven genieten van hun ''stukkie'' geluk in Hoek van Holland.

Als men het over Hoek van Holland heeft dan denken we meteen aan het strand. Is het daar nog veilig? Drie jaar geleden is de Strandwacht, voorheen bij Sport en Recreatie, ondergebracht bij de brandweer. Sommigen spraken over water en vuur. De samenwerking verloopt stroef. Een bewoner vertelde dat zes dagen na de overheveling voor het eerst iemand verdronken is. Onderbemensing blijft een klacht. Wat ook onhandig is dat de hulpdiensten veel problemen hebben op locatie te komen, dat het Westland niet over de brug komt met de tweede ontsluitingsweg helpt ook niet. Ook de markeringspalen - palen met duidelijk herkenbare plaatjes erop - zijn weggehaald van het strand. Er zijn nu steeds meer verdwaalde kinderen.

SP-lid Aad DijkIn de loop der jaren zijn er ook steeds meer strandtenten zoek geraakt. Na de ophoging van het strand en nieuwe vergunningregels voor de strandtenten zijn er nu één of twee eigenaren van alle overgebleven tenten. Er werd gesproken over vriendjespolitiek bij het afgeven van de vergunningen. SP-lid Aad Dijk: ''Het moet gaan lijken op een soort Scheveningen, deelgemeentevoorzitter Paddy Roomer heeft nog meer ''leuke'' grootse plannen voor het strand.'' Ook wordt de natuur te veel aangetast volgens SP'er Elwin Elias. Veel van de aanwezigen vonden Roomer een popie jopie die van het dorp een commerciële kermis wil maken. De meesten vonden het leuk dat er van alles georganiseerd wordt, al mag het allemaal wel wat minder duur. De Hoek was altijd al toeristisch en gezellig, de toeristen komen toch wel volgens de bewoners. ''Oude Rotterdammers zijn niet trendy genoeg dus die zien ze liever verdwijnen. Er moet meer aandacht komen voor wat er al is, het middenstuk van het strand, de watersportverenigingen en de schooltjes,'' voegde Bertus van der Horst toe. Elly Moor: ''En het Fort dat door tachtig vrijwilligers is opengehouden, vergeet dat niet!''

Theo Coskun: ''Het is goed om te horen wat er echt leeft in Hoek van Holland. In de Rotterdamse gemeenteraad weten ze niet beter dan dat jullie de plannen van Paddy Roomer voor het strand en andere projecten voor Hoek Holland allemaal prachtig vinden. Er moet meer ruimte komen voor andere initiatieven en meer aandacht voor de Hoekenezen en gewone Rotterdammers uit de stad.”

naborrelen Hoek van Holland