FNV blijft niet welkom op Wereldhavendagen

30 juli 2009

FNV blijft niet welkom op Wereldhavendagen

Vorige week bleek dat de FNV niet welkom was op het jaarlijkse evenement De Wereldhaven in Rotterdam. Het thema waarmee de FNV op het 'Arbeidsmarktplein' zou staan, zou niet aansluiten bij het thema van dit jaar: jongeren. Navraag van de SP bij het college leerde dat de organisatie weer in gesprek is met de vakbond. Vakbondsbestuurder Schellenberg en zijn collega's weten echter van niets.

SP-raadslid Leo de KleijenDe FNV-stand zou onder meer voorlichting willen geven over het verhogen van de pensioenleeftijd. Volgens de FNV is het volstrekt onwenselijk als die verhoogd wordt naar 67 jaar. SP-raadslid Leo de Kleijn deelt die mening: “Hoe kan je jongeren werven voor het zware havenwerk als je ze meteen in het vooruitzicht stelt dat ze dat tot hun 67ste moeten zien vol te houden? En natuurlijk mogen de vakbonden, die elk jaar meer dan honderd haven-CAO's afsluiten, niet ontbreken op een informatieplein over werken in de haven.”

De vakbond heeft aangegeven hoe dan ook bij de Wereldhavendagen aanwezig te zullen zijn om te lobbyen voor het gelijk blijven van de pensioenleeftijd op 65 jaar, binnen of buiten het officiële festival-terrein. De Kleijn: “De verhoging van die leeftijd is nonsens en het argument dat het zou moeten bangmakerij. Op dit moment werkt nog maar 13 procent van de 65-jarigen. En krijg je jongeren aan de slag als de oudere werknemers langer op hun plek moeten blijven zitten?”

De SP steunt de FNV in de strijd en zal zij aan zij actie voeren met de vakbond. De SP zal met een grote actiebus op de Wereldhavendagen verschijnen.