Verhoging eigen bijdrage thuiszorg voorlopig van de baan

16 juni 2009

Verhoging eigen bijdrage thuiszorg voorlopig van de baan

Vandaag sprak de gemeenteraadscommissie Maatschappelijke ondersteuning, Volksgezondheid en Participatie (MVP) met de wethouder over haar plan om per half juli de eigen bijdrage voor de thuiszorg flink te verhogen. Dit zou nodig zijn omdat de huishoudelijke verzorging, de thuiszorg die door de gemeente geregeld is, te duur wordt. SP-raadslid Josine Strörmann gaf direct aan dat een verhoging van de kosten voor ouderen en gehandicapten absoluut niet kan. De SP kondigde meteen een motie aan om er voor te zorgen dat dit plan wordt afgeblazen.

Thuiszorg

Strörmann: "De argumenten die de wethouder geeft slaan nergens op. Rotterdammers die kunnen bewijzen dat ze zorg nodig hebben, moeten die ook krijgen. Daar hebben diverse partijen, natuurlijk de SP maar óók de PvdA (de partij van wethouder Kriens) in de Tweede Kamer hard voor gevochten."

Gelukkig waren een aantal partijen, waaronder de PvdA, het met de SP eens. De wethouder zag al aankomen dat de SP-motie het zou gaan halen dus besloot snel om nog niets definitief te besluiten. Binnen een week komt ze met een nieuw voorstel, waarin hopelijk de prijsverhoging van de thuiszorg definitief van de baan is.

Mocht dat niet het geval zijn dan komt de SP alsnog snel met een motie om deze bezuiniging over de ruggen van ouderen en gehandicapten terug te draaien.