SP Prins Alexander wil verbetering wijkparticipatie en buitenruimte

2 juni 2009

SP Prins Alexander wil verbetering wijkparticipatie en buitenruimte

De SP-fractie in de deelraad van Prins Alexander haalde bij het bespreken van de kaderbrief vorige week twee moties binnen. Een moet zorgen voor een betere bekendheid van de wijkteams, de andere pleit voor een betere controle op het uitvoeren van werkzaamheden in de buitenruimte.

Dirk Graafland In de deelgemeente Prins Alexander onderkent men de verschillen tussen de wijken die er zijn, en daarom zijn er al jaren diverse wijkteams. Deze vormen de schakel tussen de politiek en de burgers van Alexander. Beleid leggen ze uit en – belangrijker – initiatieven van bewoners brengen ze onder de aandacht van de politiek. Tijdens een door de fractie belegde openbare avond over participatie en gebiedsgericht werken bleek dat veel bewoners onbekend waren met de teams. SP-fractievoorzitter van de deelgemeente, Dirk Graafland: “Participatie van de burgers is belangrijk, dus hebben we gepleit voor een vast aanspreekpunt met een vast spreekuur voor de bewoners met het wijkteam. Bovendien moet er veel meer bekendheid aan de teams worden gegeven, anders blijft het eenrichtingsverkeer van politiek naar bewoners.”

De buitenruimte in Prins Alexander ziet er niet altijd al te best uit. Extra probleem is dat de deelgemeente laag ligt, zodat verzakkingen van stoep en straat aan de orde van de dag zijn. Het verhelpen van de problemen moet sneller en vooral beter, vindt de SP. Graafland: “Wij willen dus een onafhankelijk controleur-buitenruimte die achter de broek van Gemeentewerken en ingehuurde aannemers zit. Deze man of vrouw zal zijn gewicht in goud meer dan waard zijn.”

Verder pleitte de SP voor ruimere mogelijkheden voor de maatschappelijke opvang, ontmoetingsmogelijkheden voor jongeren en het aanpakken van graffity en zwerfvuil op de RET- en NS-stations. Tot slot zou het deelgemeentebestuur moeten onderzoeken of het mogelijk is om vies vrachtverkeer te weren uit bepaalde straten.