Schilders en dichters gaan voor Gaza

5 juni 2009

Schilders en dichters gaan voor Gaza

De initiatiefgroep Rotterdam voor Gaza houdt op zaterdag 13 juni van 13.00 tot 18.00 uur een kunst- en cultuurveiling ten behoeve van de medische campagne “Gaan voor Gaza” in het Centrum Beeldende Kunst aan de Nieuwe Binnenweg 75 in Rotterdam.

Jules Deelder zette een gedicht op papier; Hannes Wallrafen, Popel Coumou en Bas Czerwinski doneerden foto’s; dichter-schilder Rien Vroegindeweij stelde een aquarel ter beschikking; Bob van Persie een collage; Johan van Konijnenburg een schilderij; Hans Wap, Marion Bloem en Willem van Hest meerdere zeefdrukken; Albert Kramer een bronzen kat; en nog een vijftigtal andere kunstenaars en galeries doneerden stukken van eigen hand of uit eigen collectie.

Gaan voor Gaza
De campagne “Gaan voor Gaza” is een voorbeeld van concrete invulling van solidariteit: direct vanuit Groot Rotterdam aan het El Wafa revalidatiecentrum in Rafah. Al meer dan € 50.000 heeft de campagne tot nu toe opgebracht voor medische hulpmiddelen voor gewonde, invalide en gehandicapte bewoners van Gaza. Met hulpmiddelen kunnen kinderen met elkaar spelen, jongeren weer naar school gaan, volwassenen werken en ouderen hun sociale contacten onderhouden. Zo krijgt Gaza weer toekomst.  Bijna alle hulpmiddelen worden in Gaza zelf gemaakt. En dat bevordert de lokale economie en versterkt de onafhankelijkheid.

Kijkdagen
Maandagmiddag 8 juni van 13.00 tot 17.00 uur, dinsdag 9 juni van 9.00 tot 21.00 uur en woensdag 10 juni van 9.00 tot 17.00 zijn er open kijkdagen in Gebouw de Heuvel aan het Grote Kerkplein (hoek Oppert). Donderdag 11 en vrijdag 12 juni van 10.00 tot 17.00 uur in de locatie Coolsingel 63 (hoek Stadhuisplein, tegenover Stadhuis). Met op de vrijdagmiddag van 12.30 tot 14.00 uur een lunchprogramma vol muziek en poëzie.

Rotterdam voor Gaza is een initiatief van PvdA Rotterdam, SP Rotterdam, Groen Links Rotterdam, D66 fractie Rotterdam, Palestina Komitee Rotterdam, Nederlands Palestina Komitee, Een Ander Joods Geluid, Stichting Palestina, Palestijnse Gemeenschap Nederland, PPMS, Al Awda, Palestijnse Gemeenschap Vlaardingen, Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR), Platform Buitenlanders Rijnmond (PBR), Citykerk Het Steiger en Diaconaal Centrum Pauluskerk.