Keti koti-festiviteiten moeten doorgaan

18 juni 2009

Keti koti-festiviteiten moeten doorgaan

Als het aan de SP ligt kunnen de festiviteiten die een afsluiting vormen voor de keti koti-optocht op 1 juli doorgaan. De winkeliersvereniging van de Nieuwe Binnenweg en West-Kruiskade, die samen met bewoners een aantal kramen en muziek willen organiseren, zagen een streep door hun vergunning gezet worden. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun probeert vanavond in de commissie Bestuur Veiligheid en Middelen (BVM) burgemeester Aboutaleb bereid te krijgen om met de organisatoren om de tafel te gaan zitten.

SP-fractievoorzitter Theo CoşkunEen van de redenen voor de afwijzing is de bereikbaarheid van het gebied, onder andere voor hulpdiensten. De winkeliers zien dat in en willen graag om de tafel gaan om te kijken of de festiviteiten in gewijzigde, kleinere vorm kunnen plaatsvinden. Coşkun: “De winkeliers krijgen te horen dat ze mede verantwoordelijk zijn voor de leefbaarheid van de wijk. Dan moeten ze niet rigide tegemoet getreden worden als ze wat leuks voor en met de bewoners uit de buurt organiseren. Ik vind dus dat gekeken moet worden hoe de festiviteiten toch kunnen doorgaan.”

Een andere reden voor de afwijzing is dat situatietekeningen van vorig jaar zijn aangeleverd bij de vergunningaanvraag. Coşkun: “Dat is logisch want het festival is het zelfde als vorig jaar en de West Kruiskade is in dat jaar niet veranderd. De winkeliersverenigingen worden met het opnieuw moeten laten maken van een tekening onnodig op kosten gejaagd.” Afdeling Vergunningen, die het oordeel velt over de aanvragen, stelt dat alleen professionele bureaus evenementen mogen organiseren. Coşkun: “Vindt de SP ook, als het een stadsbreed evenement is waar je tienduizenden mensen verwacht. Maar op deze manier wordt elk initiatief uit de wijk de nek omgedraaid.”