EFR-lijsttrekkersdebat: 'Minder Brussel betekent veel minder marktwerking'

3 juni 2009

EFR-lijsttrekkersdebat: 'Minder Brussel betekent veel minder marktwerking'

In de grote aula van de Erasmus Universiteit van Rotterdam zaten gisterenavond honderden mensen te wachten op de uitzending van het grote lijsttrekkersdebat. De lijsttrekkers van de zes grootste partijen traden in het live programma Eén Vandaag met elkaar in debat over de belangrijksten Europese onderwerpen: De economische crisis, de grenzen van Europa en de kosten van de Europese Unie. Dennis de Jong, de nummer één van de SP, betoogde dat “minder Brussel” een einde aan veel problemen kan maken: “Het probleem is voor een deel van Brussel veroorzaakt”, aldus Dennis de Jong tijdens het debat.

Terwijl zowel de eurosceptici als de voorstanders van Brussel van PvdA, CDA, VVD, PVV en CU hier en daar kritiek op de werkwijze van de Europese Unie leverden, ging Dennis de Jong in op de structurele tekorten van de EU. In de discussie met PvdA’er Thijs Berman over crisis onderstreepte de SP’er dat het niet alleen en kwestie van beter toezicht is. Het neoliberale beleid moet worden terug gedraaid. Minder Brussel betekent vooral minder marktwerking. “De sociaaldemocraten hebben in Europa ik weet niet hoe lang heel veel mogelijkheden gehad. Thijs Berman heeft vorig jaar nog tegen alle voorstellen gestemd die we hadden om sociale rechten belangrijker te maken dan het beginsel van vrije concurrentie”, aldus de Jong. “De PvdA kan ik niet vertrouwen.” De Jong verweet PVV kandidaat het minimumloon te willen afschaffen en belastingbeleid ten kosten van de armen voeren.

In het debat over de grenzen van de EU en een gemeenschappelijk asielbeleid bleven de meningen verdeeld. Terwijl alle partijen gretig op de onderhandeling tussen de EU en Turkije ingingen, stelde de De Jong: De toetreding van Turkije is momenteel geen issue: het land voldoet simpelweg niet aan de criteria. Het is dus veel belangrijker, om met de buurlanden een menselijk vluchtelingenbeleid af te spreken. Volgens de SP moeten de landen in Noord-Afrika asielprocedures invoeren en de vluchtelingenverdrag tekenen om aan de standaarden te voldoen.

Na afloop van het debat was er ruimte om vragen te stellen aan de lijsttrekkers. Een aantal studenten maakte hiervan gebruik. Met het antwoord op de laatste vraag hadden PvdA en CDA enigszins moeite: In 2005 stemde men men massaal tegen de Europese grondwet. Waarom is aan dat 'nee' geen gevolg gegeven?