Film en discussieavond met Sameh Habeeb, journalist uit Gaza

15 mei 2009

Film en discussieavond met Sameh Habeeb, journalist uit Gaza

De Gazaanse journalist en vredesactivist Sameh Habeeb vertoont op vrijdag 22 mei zijn reportage Gaza, the untold story: Siege, war and siege in 0-950. De 23-jarige Habeeb deed tijdens de Israelische aanvallen op Gaza verslag voor onder meer het actualiteitenprogramma Netwerk. Met de vertoning, gevolgd door discussie met het publiek, geeft Habeeb aan dat de tragedie van Gaza verder teruggaat dan 27 december 2008.

moeder en kind

Tweeëntwintig dagen lang richtte het Israelische leger dood en verwoesting aan in de Gazastrook. Ruim 1500 mensen, grotendeels burgers, vonden de dood. De aanvallen waren een dieptepunt in decennialange onderdrukking van de Palestijnen. De media zwijgen, maar de blokkade, de bombardementen en invallen duren voort.

Sameh Habeeb zat midden in de bommenregen en deed verslag voor media in binnen- en buitenland. In ‘Gaza, the untold story: siege war and siege’ herinnert hij zijn publiek aan wat er voorafging aan de bombardementen: de bezetting, de vergrendeling van het gebied die de economie en het openbare leven in Gaza lamlegde. Hij vertelt het schrijnende verhaal achter de cijfers en analyses, van de mannen vrouwen en kinderen van Gaza.

Habeeb: “Meer nog dan hulpgoederen hebben de Gazanen een politieke oplossing nodig die hen in staat zal stellen om in alle rust en vrede het leven op te pakken.” Habeeb doet een oproep aan de internationale gemeenschap maar ook aan haar burgers om hier actief aan bij te dragen.

De avond is georganiseerd door Rotterdam voor Gaza, een collectief van politieke partijen en maatschappelijke organisaties die betrokkenheid van Rotterdammers bij de bevolking van Gaza wil vergoten en contacten tussen burgers wil faciliteren.

Rotterdam voor Gaza is een initiatief van PvdA Rotterdam, SP Rotterdam, Groen Links Rotterdam, D66 fractie Rotterdam, Palestina Komitee Rotterdam, Nederlands Palestina Komitee, Een Ander Joods Geluid, Stichting Palestina, Palestijnse Gemeenschap Nederland, PPMS, Al Awda, Palestijnse Gemeenschap Vlaardingen, Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR), Platform Buitenlanders Rijnmond (PBR), Citykerk Het Steiger en Diaconaal Centrum Pauluskerk.

Vrijdag 22 mei 20.30 uur
Oostmaaslaan 950 (tussen Maasboulevard en Honingerdijk)
3063 DM Rotterdam
Bereikbaar met tram 21