Buurt Check-Up: Vroeger was het ook niet beter

30 mei 2009

Buurt Check-Up: Vroeger was het ook niet beter

De SP-raadsleden hadden zich voor de Buurt Check-Up in Charlois deze week genesteld in het gezellig aangeklede wijkgebouw De Middelburgt om te luisteren naar bewoners, SP-leden en actievoerders uit buurten zoals Pendrecht, Oud-Charlois, de Tarwewijk, Carnisse en Zuidwijk.

Mevrouw Cullens van de Vereniging van Eigenaren (VVE) Tapuistraat stak het spits af, zij is een van de actieve bewoners die samen met Jan Kooistra van woningcorporatie Com.wonen bezig is met vele VVE's in de portiekflats. Bedoeling is om de woningen in Carnisse weer een beetje in de lift te krijgen. De panden zijn vaak in slechte staat en er zijn problemen met overbewoning van - vaak buitenlandse - werknemers.

Michel Brink van Het Hoge Druk GebiedMichiel Brink voerde het woord over Stichting Het Hoge Drukgebied, een grafisch atelier voor en met de buurt. Ze hebben zelf alles in huis om tegen een laag bedrag mensen kennis te laten maken met de lol van het grafisch vak. Iedereen stond te juichen over het project. Al wat nodig was, is een pandje. De huur van het huidige is vrij hoog, maar er waren opdrachten van de deelgemeente beloofd... die kwamen er niet dus staat het pand nu leeg en de drukpersen in de opslag... zo moeilijk kan het toch niet zijn, een betaalbaar pandje? De SP heeft zich voorheen al ingezet voor de stichting en zal dat nu weer doen.

Gerard Boom van bewonersorganisatie Pendrecht, de BOP en Aad van Rooijen van de SP kerngroep Charlois vertelden over bus 77 die tijdelijk weer terug is als bus 63/64 na succesvol actievoeren met de bewoners. Ondernemer Verberne Maar er gaan weer geruchten dat die lijn over een jaar weer verdwijnt. Ook spraken ze over Sporthal de Asterlo die wegbezuinigd zou worden waar actie tegen gevoerd is samen met de SP. Voorzitter van Ondernemersvereniging Zuidwijk Hennie Verberne vertelde dat er voor volgend jaar gedacht wordt aan een sporthal op Zuidplein ter vervanging. SP-raadlid Leo de Kleijn:''Dat is interessant, gisteren waren we nog op bezoek bij de projectleider van het Hart op Zuid, een grootschalig sociaal en fysiek project rond Zuidplein. En hij vertelde dat deze sporthal pas in 2012 gerealiseerd wordt".

Josine over prioriteiten van de politie Geweld, diefstal, overvallen komen regelmatig voor, ondernemers hebben er veel mee te kampen in Charlois. Maar vroeger was het ook niet beter volgens Hennie: "Toen werd er ook veel gevochten, maar toen was het niet dagelijks op de tv. De politie moet wel meer prioriteit geven aan deze gevallen". Josine: "Als dat geen prioriteit is, wat dan wel". SP-lid Kees van den Tol zei dat er behoefte is aan vijftig jongerenwerkers in Charlois: "Nu lopen er een paar rond. Er zijn wel veel stadswachten maar die leiden vaak tot nog meer ergernis, als BOA's verbaliseren ze wel maar doen verder niets". Verberne bevestigde dat: "De jongeren die we tijdelijk vasthouden na diefstal zijn vaak hoog opgeleid, Havo, VWO". Hij vraagt hen dan ook waarom ze dit doen. Meestal uit verveling dus. Ze willen een 'chill plek', zoals dat heet, en daar is dan geen geld voor. Wel heeft Verberne al verschillende sportactiviteiten voor de kids georganiseerd; "De wil is er, nu nog nog de middelen".

Mosquito's en camera's halen vaak weinig uit, je verplaatst de problemen volgens de meeste aanwezigen. "Je moet het kwaad echt aan pakken, criminelen oppakken en afglijders begeleiden" volgens Theo en prees de inzet van Hennie. "Bewoners moeten het toch zelf doen en diensten en politici aan het hemd blijven trekken". "Laat het ons vooral weten, wij willen samen met jullie de buurten verbeteren" sloot de SP-fractievoorzitter af.

Napraten en zingen

Na het gezamenlijk gesprek werden er druk afspraken gemaakt met de raadsleden om de problemen - soms individuele - aan te pakken. Er werden zelfs nog oude strijdliederen gezongen door wat oudere bewoners, toen het bier op tafel kwam.