Cróóswijkers gaan over hun wijk

27 april 2009

Cróóswijkers gaan over hun wijk

Vanmorgen zegde Stichting Wijkorgaan Crooswijk het vertrouwen op in het bestuur van de deelgemeente Kralingen-Crooswijk. Zij deden dit naar aanleiding van een gesprek met de deelgemeente over de voorgenomen forse bezuinigingen op de subsidies aan de bewonersorganisaties. Bovendien verandert de manier van vergoeden voor huisvesting en activiteiten, waardoor de organisaties niet langer beschikken over en eigen 'honk'. Ook het opbouwwerk in de wijk zou moeten veranderen: dat is niet langer verantwoording schuldig aan de bewoners maar alleen nog aan de deelgemeente. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “Dit is de zoveelste inperking van de zeggenschap van bewoners in een wijk.”

SP-fractievoorzitter Theo CoskunDeze veranderingen gaan ten koste van de ondersteuning van de bewoners en hun zeggenschap over de wijk. De SP wil dit onderwerp dan ook bespreken op de eerstvolgende raadsvergadering van 14 mei. In In een brief van de deelgemeente aan de bewonersorganisaties wordt gesteld dat de subsidie voor huisvesting komt te vervallen en dat alleen incidentele huurkosten vergoed worden. Coşkun: “Er wordt gesteld dat ze het best maar in iemands huiskamer moeten vergaderen.”

In de brief aan het Wijkorgaan Crooswijk en ook in het gesprek hierover vanochtend heeft de deelgemeente laten weten dat het opbouwwerk, in Crooswijk uitgevoerd door de Stichting Dock, vanaf nu anders moet gaan werken. Zij zijn geen verantwoording meer verschuldigd aan de bewoners maar nog slechts aan de deelgemeente. De SP vraagt zich af hoe deze beslissing van de deelgemeente past in het gebiedsgericht werken. Coşkun: “In onze ogen kan dat alleen maar succesvol zijn als de bewoners en gebruikers van de buurt het laatste woord hebben over de dingen die er gebeuren. En dus niet de ambtenaren van de deelgemeente of de welzijnsorganisaties.”

De stad Rotterdam wil voortaan als één concern naar buiten treden, met gelijke regels en manieren van werken voor de hele stad. Coşkun: “Iedereen moet, ongeacht de wijk waar je woont, hetzelfde keurslijf ingedrongen. Maar als dan ook nog eens op déze manier zogenaamde bewonersondersteuning als voorbeeld voor de rest van de stad wordt genomen, dan is dat een ramp voor de zeggenschap van alle Rotterdammers over hun eigen wijk.”