SP: snoei in vergoedingen raadsleden

19 maart 2009

SP: snoei in vergoedingen raadsleden

Als het aan de SP gaan de vergoedingen voor werkzaamheden en onkosten voor raadsleden terug naar 80 procent. De onkostenvergoedingen voor wethouders kunnen naar datzelfde niveau omlaag. De opbrengst kan gebruikt worden voor extra maatregelen om de kredietcrisis minder hard aan te laten komen bij Rotterdammers die het toch al niet zo breed hebben. Het is een van de voorstellen die de SP doet tijdens de raadsvergadering vandaag.

stapeltje_muntjesAltijd – maar zeker nu is het noodzakelijk overheidsgeld zo doelmatig mogelijk voor de Rotterdammers in te zetten. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “De graaiers in de financiële wereld hebben de crisis veroorzaakt, de politiek heeft het toegelaten. Tijd dus dat diezelfde politiek over de burg komt.”

Een wethouder in Rotterdam verdient bijna 9000 euro per maand en krijgt daar nog 612,- euro onkostenvergoeding bovenop. Raadsleden ontvangen een vergoeding voor werkzaamheden van 2094,35 euro en daarnaast nog minimaal 235,54 euro onkostenvergoeding. De hoogte van de salarissen blijkt in de praktijk niet veel te zeggen over de kwaliteit van wethouders en raadsleden. Coşkun: “Sterker nog, hoge salarissen en vergoedingen trekken juist baantjesjagers aan. Zij gaan voor het geld en niet voor de stad.”

De hoogte van de wethouderssalarissen worden bepaald door de minister maar de gemeenteraad kan wel beslissen om een aantal regelingen te versoberen. Coşkun: “De onkostenvergoeding wordt 80 procent van de huidige vergoeding net zoals we dat voor raadsleden willen.”