Crisispakket: weinig verrassend en onvoldoende

12 maart 2009

Crisispakket: weinig verrassend en onvoldoende

Het Rotterdamse stadsbestuur presenteerde vanochtend onder de noemer "Rotterdam biedt perspectief" een pakket aan maatregelen tegen de gevolgen van de recessie voor de stad. De SP-fractie is blij met een deel van de voorstellen van het college, maar vindt het pakket als geheel weinig verrassend en onvoldoende gezien de ernst van de crisis.

spaarvarkenSP-gemeenteraadslid Leo de Kleijn: "Het meest enthousiast zijn we over dat deel van de plannen die bedoeld zijn om mensen aan de onderkant te ondersteunen en over het naar voren halen van de investeringen in het onderwijs, zoals de wijk-vak scholen. De vier miljoen extra voor schuldhulpverlening is precies het bedrag dat de SP eerder voorstelde. Heel hard nodig, want als er ergens klappen vallen dan is het daar." Ook het eerder aanpakken van groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen en de investeringen in duurzaamheid vindt de SP prima.

Dat geldt zeker niet voor de 200 miljoen die Rotterdam toeschuift naar een paar projectontwikkelaars. Een plan waar de gemeenteraad een paar weken geleden - tegen de zin van de SP - zijn fiat aan gaf. Volgens de Kleijn is het onterecht om dit bedrag nu mee te tellen in het totale bedrag dat Rotterdam uittrekt om de gevolgen van de crisis op te vangen. "Het gaat niet om echte investeringen, maar om het het overnemen van het risico van een paar grote bouwprojecten nu de banken er niet aan willen. De gemeente helpt zo mee aan de financiering van dure kantoren en koopappartementen, waaraan geen behoefte blijkt te zijn. Het gaat onder andere om projecten waarvoor pas in 2013 of later een eerste paal de grond in gaat. Voorlopig zal er geen enkele bouwvakker extra door aan het werk komen."

Een voldoende perspectief om Rotterdammers de crisis door te helpen biedt dit pakket nog zeker niet. De SP presenteerde zelf eerder al een serie voorstellen waarvan de meeste helaas niet in het plan van het college voorkomen. De partij wil onder meer investeren in het aanpakken van achterstallig onderhoud van huurwoningen en in extra isolatie en energie-besparingsprogramma's in oudbouw en nieuwbouw. Verder wil de SP dat mensen die nu in allerlei participatie- en reïntegratietrajecten zitten zo snel mogelijk een normaal loon krijgen. Werk moet lonen, en dat geldt zeker in tijden van crisis.

De SP-fractie zal komende maandag met een uitgebreidere reactie komen, inclusief eigen aanvullende voorstellen die voorgelegd zullen worden aan de gemeenteraad van volgende week donderdag.

Voorkom dat de gewone Rotterdammers de dupe worden van de crisis
Download de eerste uitgebreidere reactie op de plannen van het college (PDF)