SP: voorkom dat gewone Rotterdammers de dupe worden van crisis

17 februari 2009

SP: voorkom dat gewone Rotterdammers de dupe worden van crisis

Het Rotterdamse college van B&W wil 200 miljoen euro inzetten om projectontwikkelaars en grote bouwbedrijven door de crisis te helpen. Volgens B&W is dat plan kosten-neutraal en zonder grote risico's. De SP-fractie vindt dat een onverstandig voorstel. Het gevaar is groot dat de stad straks opgescheept zit met een serie onrendabele projecten, onverkoopbare dure koopwoningen en leegstaande kantoren.

Sinfest 26-09-2008De SP wil voorkomen dat gewone Rotterdammers de dupe worden van de crisis. Raadslid Leo de Kleijn: "Schandalig dat de Rotterdamse vastgoedwereld na jaren flink verdienen nu eensgezind de hand ophoudt bij de gemeente. Nog erger is het dat dit college meegaat in het plan om het risico van onzekere projecten op het bordje van de gewone Rotterdammer te leggen."

De SP gaat er vanuit dat ook de andere fracties zich niet onder druk laten zetten door binnen een paar dagen zonder deugdelijke onderbouwing en risicoanalyse een besluit te nemen over de blanco cheque van 200 miljoen euro. De Kleijn: "Ik zie geen enkele reden om halsoverkop in te stemmen met dit miljoenenkrediet. Als het college per se deze weg op wil, kan het wat ons betreft met concrete projecten aankloppen bij de raad. Niet elk bouwproject dat in financiële problemen zit heeft evenveel maatschappelijk belang voor de stad. De raad moet op z'n minst per project het belang en de risico's kunnen afwegen en vervolgens in alle openbaarheid een besluit kunnen nemen."

Volgens de Kleijn is er meer aan de hand dan 'een dipje' waar we even doorheen moeten, om vervolgens weer door te gaan met het uitgezette beleid. "Rotterdam moet zich voorbereiden op nieuwe tijden, waarin de overheid de regie neemt over de stedelijke ontwikkeling en de economie. Daarom wil de SP de Stadsvisie 2030 opnieuw ter discussie stellen en de VIP-projecten uit die visie heroverwegen.”

In plaats van de 200 miljoen euro steun voor projectontwikkelaars stelt de SP in haar reactie op het collegevoorstel voor om:

• De target voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad ophogen met drieduizend extra op te knappen woningen in deze collegeperiode.
  • Samen met de corporaties en het rijk een korte-termijn plan maken voor extra isolatie en energiebesparingsprogramma's in oudbouw en nieuwbouw.
  • Aanpassen van nieuwbouwplannen in de herstructureringswijken waarbij meer betaalbare huurwoningen gerealiseerd gaan worden. Grootschalige sloopplannen zonder perspectief op vervangende, betaalbare nieuwbouw worden afgeblazen.
  • Meer tempo in het aankopen en opknappen van slecht onderhouden particuliere woningen in wijken als de Tarwewijk, Carnisse en Delfshaven. Deze woningen worden met de 700 woningen die het OBR nu al in bezit heeft ondergebracht in een nieuw op te richten gemeentelijk woningbedrijf waarmee Rotterdam weer meer regie krijgt op de woningmarkt.
  • Investeringen in brede scholen, gymzalen, sportveldjes, parken en groene pleinen in de wijken worden versneld uitgevoerd.
  • Vastgelopen bouwplannen en gebiedsontwikkelingen zoals de Calypso, het Centraal district, de Lijnbaanhoven en het Zalmhavenproject moeten worden heroverwogen en bijgesteld. Is het doorzetten van die plannen wel in het belang van de stad?

Download de uitgebreide reactie op de plannen van het college (PDF)
Karakus, de crisis en het OBR (Weblog Theo Coşkun)
Lessen trekken of noodverbandjes? (Weblog Leo de Kleijn)