Jaffa op de schop? Wat vindt u?

10 februari 2009

Jaffa op de schop? Wat vindt u?

De deelgemeente Kralingen-Crooswijk en Woonstad Rotterdam willen een groot deel van de huurwoningen in Jaffa slopen om plaats te maken voor koopwoningen. Vooral in het zuidelijk deel van de buurt en aan de Sophiakade zal de sloophamer toeslaan. De SP wil weten wat de huidige bewoners van de plannen vinden en houdt daarom donderdag 19 februari een bewonersavond over de wijk. Deze begint om 19.45 uur bij de Bewonersvereniging Kralingen aan het Vredenoordplein 43.

Berkelplein in Jaffa, Rotterdam

Jaffa is een gewilde buurt aan de Boezem, vlak bij het Kralingse Bos en niet ver van het centrum. Uit onderzoek van het WBR bleek al in 2007 dat verreweg de meeste bewoners in de wijk willen blijven wonen. De SP vindt dat de wensen en belangen van de huidige bewoners van Jaffa centraal moeten staan bij het opknappen van de wijk.

In plaats van één rigoreus plan is het beter om blok voor blok en straat voor straat samen met bewoners te kijken wat de beste oplossing is. Opknappen, renoveren of nieuwbouw? Op de mooiste plekken van de wijk – zoals aan de Sophiakade – moet voldoende ruimte blijven voor sociale huurwoningen en voor de huidige bewoners. De ontwikkeling van de Arentschool als brede school en sociaal centrum van de wijk verdient alle steun.

In april 2007 organiseerde de SP ook een goed bezochte bewonersbijeenkomst in Jaffa. Omdat de situatie in de wijk en de plannen van Woonstad Rotterdam zijn gewijzigd, nodigt de SP de bewoners opnieuw uit om over de plannen te spreken.

Jaffa: zo'n mooi huis krijg ik nooit meer (03-05-2007)
Meer informatie: Leo de Kleijn: 06-20 09 06 22, l.dekleijn@chello.nl