SP op BuurtAvontuur in de Wielewaal

19 januari 2009

SP op BuurtAvontuur in de Wielewaal

Gewapend met paraplu's, pennen en vragenlijsten ging de SP-fractie samen met bestuursleden en andere SP-ers uit de buurt 's-avonds langs de deuren in de buurt Wielewaal in deelgemeente Charlois, op BuurtAvontuur. Wielewalers werden naar hun mening gevraagd over de geplande sloop van hun buurt, de onderhoud van de woningen, de sporthal die zou moeten verdwijnen en wat er verbeterd zou kunnen worden in de buurt.

Interview met Wil en Henk aan de keukentafel

De SP-ers werden zeer hartelijk ontvangen, zo'n beetje iedereen deed open en bij sommigen moesten ze binnenkomen om onder het genot van een bakje koffie en een roze koek het hele reilen en zeilen van de buurt door te nemen. Zoals bij 'super oma' Wil Levy en oud-bokser Henk Sitskoorn, die samen al veel hebben betekend voor de buurt. Ook hebben zij de Vrienden van de Wielewaal opgericht. Met dit comité hebben ze meer dan 300 handtekeningen opgehaald tegen de sloop en voor het behoud van een leefbare en sociale buurt. Verder werd er gesproken over de verkeersoverlast in de Aarnoudstraat, er wordt te hard gereden en er is te veel verkeer. De bewoners zijn al jaren bezig verbeteringen af te dwingen bij de deelgemeente, maar de maatregelen, zoals het plaatsen van plantenbakken, zijn niet afdoende. De bewoners willen actie gaan voeren waarbij de SP bereid is hen te steunen.

Wat hoorden de SP-ers nog meer van de bewoners?

Iedereen wil er blijven wonen. Veel bewoners geven toe dat de isolatie van de woningen niet al te best is maar dat renovatie te duur zou zijn, dat geloven ze niet. Met de waargenomen verzakkingen zou het wel mee vallen, bij enkele huizen is dit het geval. Ook kwam ter sprake dat er heel veel onderzoeken zijn geweest in de buurt, maar dat er nooit een plan is getoond hoe de buurt eruit zou moeten zien. Over het verdwijnen van sporthal Wielewaal was iedereen duidelijk; ze vonden het jammer. Een kleinere sporthal zou wel beter zijn, maar de Topsporthal in IJsselmonde is geen alternatief.

Napraten in de Wijkwinkel