Ook Qbuzz moet gratis zijn voor ouderen (update)

13 januari 2009

Ook Qbuzz moet gratis zijn voor ouderen (update)

De SP wil dat Rotterdamse ouderen ook gratis met de bussen van Qbuzz kunnen reizen. Nu is gratis reizen alleen toegestaan in het vervoersgebied van de RET. Qbuzz nam echter in de herfst van vorig jaar een aantal buslijnen over van de RET. Ouderen die tijdens de proef op hun vaste lijn nog gratis naar het winkelcentrum konden, moeten nu weer betalen.

bushalte_183Bij het AD Rotterdams Dagblad en bij de SP klaagden ouderen uit IJsselmonde dat de enige bus die voor hun deur stopt niet gratis is. SP-raadslid Leo de Kleijn: “Veel ouderen nemen die bus om in winkelcentrum Keizerswaard hun boodschapjes te doen. Het is onhandig als ze eerst een deel van de reis moeten betalen en dan extra overstappen om in een RET-bus te belanden. Ik wil van de wethouder weten wat ze gaat doen om de ouderen tegemoet te komen.”

De Qbuzz-bussen hebben nog geen lezer voor de OV-chipkaart. De Kleijn: “Ik ga de wethouder vragen of tot april – als de afleesapparatuur er wel is – de ouderen op een andere manier gratis kunnen reizen. Bijvoorbeeld door het tonen van hun identiteitskaart waarop woonplaats en leeftijd staan.”

Update: Reizen met Qbuzz in Rotterdam wordt toch gratis voor 65-plussers. De chauffeurs zullen vanaf morgen ouderen met een OV-chipkaart in de bus toelaten. Dat heeft het gemeentebestuur dinsdagavond laten weten, blijkt uit dit artikel in het AD Rotterdams Dagblad. De SP is blij met het snelle resultaat voor de Rotterdamse ouderen, met name voor hen die reizen met bus 47 in Oud-IJsselmonde.