Buurten in de Wijken: Buurten bij Humanitas en Kralingseveer

15 december 2008

Buurten in de Wijken: Buurten bij Humanitas en Kralingseveer

Vanmiddag ging de SP-fractie Buurten in Kralingseveer, de kleinste echte buurt van Rotterdam. Een dorp eigenlijk. Maar eerst gingen ze Buurten in Bedrijven, dit keer bij Humanitas www.humanitas-rotterdam.nl

Geen opgeheven vinger maar een uitgestoken hand. De lijfspreuk van Humanitas.
Geen opgeheven vinger, maar een uitgestoken hand. De lijfspreuk van Humanitas.

Humanitas is bekend van de thuiszorg en de ouderenzorg, maar doet veel meer. Van steun bij rouw tot hulp aan mensen met epilepsie, van jeugdhulpverlening en kinderopvang tot hulp voor oudere daklozen, prostitutie en maatschappelijk werk, schuldhulpverlening en nog veel meer. De SP-ers spraken onder anderen met Rob Streefland, hij is coördinator van Samen Reïntegreren, het begeleiden van ex-gedetineerden naar een regulier leven, een traject dat al start tijdens de detentie.

Het probleem bij alle projecten is het tekort aan geld voor genoeg personeel. De doelgroep lijkt oneindig. Humanitas bedient het topje van de ijsberg. Hoe meer zorgaanbod hoe meer vraag er ontstaat, want de hulpvraag is enorm, ook met de strenge selectie-eisen van Humanitas. Daarbij moet je als 'cliënt' welwillend zijn, daar er geen dwang gebruikt wordt, je moet willen veranderen om jezelf en je leefomgeving te veranderen.

In gesprek met project manager Astrid Arts en begeleider Rob Streefland. Kerstpakketten voor de duizenden vrijwilligers en werknemers staan klaar (achtergrond).

SP-lid Marian Neef, nu vrijwilliger en binnenkort betaald aan het werk bij Humanitas, vertelt over haar ervaringen met de doelgroep.

In gesprek met met Marja Bijl (tevens voorzitter PvdA), zij is manager maatschappelijk werk prostitutie. Josine raakt in gesprek over jeugdprostitutie en het woord 'Loverboy' dat de lading niet dekt. 'We hebben het hier gewoon over pooiers van het ergste soort' waar beiden het over eens waren.

In gesprek met medewerkers van de jeugdhulpverlening.
In gesprek met medewerkers van de jeugdhulpverlening. Sinds het bij de reguliere hulpverlening is ondergebracht kunnen ze de hulpvraag niet meer aan.

Rob en Marian ruimen op na de lunch.

Na een lange fietstocht van de Pieter de Hoochweg in Delfshaven naar de Elandstraat in Kralingseveer maakte de fractie kennis met Piet de Man van Stichting Wijkorgaan Kralingseveer (SWO) en Sjerp Noorda van het bewonersplatform Stop de Heliherrie www.swokralingseveer.nl. Het platform waar ook de SP in zit. Bewoners verzetten zich tegen de komst van een rijkelui's speeltje, een helikopterhaven voor zakenlui dat veel geluidsoverlast zal veroorzaken.

Samen maakten ze een wandeling langs onder meer de Rendierstraat.
Samen maakten ze een wandeling langs onder meer de Rendierstraat. Het Kralingseveer kent weinig voorzieningen zoals winkels en goed openbaar vervoer, maar heeft wel een speeltuin en een sportcomplex die druk bezocht worden, ook door mensen buiten de buurt.

Voorzitter Piet de Man van SWO Kralingseveer en Sjerp Noorda vertellen de SP-ers over huizen die verzakken in verschillende straten en het grondwaterpeil in de hele buurt.

Josine bij de Sikh-tempel midden in het Kralingseveer.
Josine bij de Sikh-tempel midden in het Kralingseveer. Er is goed contact tussen de Sikhs en andere bewoners.

'Stop de heliherrie' op de voordeur van de bewonersvereniging.

Ter afsluiting deden SP-ers bij iedereen een flyer in de bus om de bewoners van Kralingseveer te informeren over de helihaven.