Voorstel SP: 144 euro per huishouden erbij

22 oktober 2008

Voorstel SP: 144 euro per huishouden erbij

Mensen in een huurwoning gaan er 150 euro op vooruit, en iemand met een koopwoning van 100.000 euro zelfs 212 euro. Grote bedrijven en mensen die veel verdienen gaan meer betalen. Dat is de kern van het voorstel Lokaal eerlijk delen dat de SP bij de behandeling van de gemeentebegroting doet om de lokale belastingen eerlijker te maken. Het is één van de plannen in de tegenbegroting van de SP, die de partij volgende week presenteert.

SPaarvarken SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: 'Het kabinet-Balkenende IV doet veel te weinig aan “eerlijk delen”. De mensen die het minst te besteden hebben, zijn het meest de dupe van het kabinetsbeleid. Een gemeente kan daar niet veel aan doen, maar wel zorgen dat mensen die niet veel te besteden hebben, niet te veel lokale belastingen en heffingen hoeven te betalen. En er is niks mis mee als grote bedrijven, bijvoorbeeld in de Rotterdamse haven, wat meer betalen om arme gezinnen te ontlasten en de voorzieningen in deze stad beter te maken.'

In het voorstel van de SP wordt de afvalstoffenheffing verlaagd van 259 naar 110 euro. Het rioolrecht wordt afhankelijk gemaakt van de waarde van het huis of bedrijfspand. De OZB wordt verhoogd, zodat met name grote bedrijven en eigenaren van een groot huis meer gaan betalen. Iedereen met een woning goedkoper dan 295.000 euro gaat erop vooruit: gemiddeld 144 euro per Rotterdams huishouden. Totaal wordt met deze drie voorstellen de lastendruk voor huishoudens in Rotterdam de laagste van alle grote steden.

Luister hier naar een discussie over het voorstel op Radio Rijnmond, met Kevin Levie (SP) en Cees Pille (VNO-NCW):

Download Flash Player om deze video te bekijken.

Lees hier het hele voorstel (PDF)