'Met een beetje buurtopstand heb je zo een buurt op stand'

12 oktober 2008

'Met een beetje buurtopstand heb je zo een buurt op stand'

Vrijdagavond was de eerste aflevering van het vernieuwde politiek café van de SP in het Doelencafé. Café de Rooie begon met een discussie over veiligheid en leefbaarheid tussen SP-raadslid Leo de Kleijn en ex-wethouder Marianne van den Anker.

Moeten we verder met preventief fouilleren, interventieteams, mosquito's, camera's, bedelverboden en slaapverboden? Of moeten de problemen op een heel andere manier worden aangepakt? Dat is de vraag die de SP opwerpt in de jaarkrant die dit najaar in grote delen van de stad wordt verspreid.

De twee politici waren het op een aantal punten meer met elkaar eens dan je zou kunnen verwachten: je moet jongerenoverlast aanpakken, maar niet alle jongeren over één kam scheren. De politie moet z'n werk kunnen doen, door prioriteiten te stellen en de bureaucratie te verminderen. En: de PvdA heeft het veiligheidsbeleid op een verkeerde, hijgerige manier doorgezet en doet daarmee de stad geen goed.

Na muziek van Mark Lotterman en voorafgaand aan een column van Rien Vroegindeweij was de beurt aan SP-Kamerlid Remi Poppe, die de BuurtOpStand-prijs uitreikte aan twee Rotterdamse buurtinitiatieven. De Rotterdamse SP-fractie gaat al vijf jaar Buurten in de Wijken en komt daarbij regelmatig buurtbewoners tegen die zelf hun buurt een beetje beter proberen te maken.

'Met een beetje buurtopstand heb je zo een buurt op stand', vond Remi. Een prijs ging naar de Schat van Schoonderloo: in Coolhaven hebben mensen met hard werken een braakliggend terrein omgevormd tot een prachtig wijkparkje. De andere prijs ging naar Sefa Akbulut van de Bewonersondersteuning Deelgemeente Feijenoord, die de woningcorporatie trotseert om bewoners écht te helpen op te komen voor hun buurt en tegen sloopplannen.

SP-fractie reikt prijs uit aan BDF in de Afrikaanderwijk (01-12-2008)
De uitzending van Cineac Delfshaven (20-10-2008)