33 voorstellen voor een beter Rotterdam

29 oktober 2008

33 voorstellen voor een beter Rotterdam

Het Rotterdamse gemeentebestuur maakt niet de goede keuzes om de stad socialer en leefbaarder te maken, vindt de SP. Rotterdam is een rijke stad in een rijk land: de gemeente heeft 4,3 miljard euro te besteden voor 2009. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: 'Als de SP deze stad gaat besturen, doen we het met hetzelfde geld heel anders en beter: om dat te laten zien doen we 33 voorstellen voor 2009.'

De SP zal de buurt centraal stellen bij de behandeling van de begroting in de gemeenteraad. De SP wil onder andere dat bewoners zelf mogen beslissen over twintig procent van het geld dat bedoeld is voor de Vogelaarwijken. In iedere wijk moet worden gewerkt aan voldoende speelruimte en een wijkpark. Er moeten honderd extra jongerenwerkers komen, en buurthuizen moeten veel vaker open zijn. De thuiszorg moet zoveel mogelijk georganiseerd zijn vanuit de buurt, door autonome wijkteams.

Het kabinet Balkenende-IV zorgt ervoor dat veel lagere en middeninkomens er niet op vooruit gaan. De SP deed vorige week een voorstel om de lokale lasten eerlijker te verdelen, zodat mensen met een huis van minder dan 295.000 euro minder belasting gaan betalen.
De SP wil verder de wachtlijsten bij de schuldhulpverlening oplossen en het gebruik van de bijzondere bijstand verhogen, door daarin 5 miljoen te investeren. Het openbaar vervoer én het Vervoer op Maat moeten gratis worden voor 65-plussers en kinderen tot twaalf jaar, in de hele regio.

Alternatieven SP bij de gemeentebegroting: Rotterdam verdient beter in 2009 (PDF)
Informatie over de begroting op rotterdam.nl