Kaya vertrekt als een dief in de nacht

24 juli 2008

Kaya vertrekt als een dief in de nacht

Orhan Kaya, GroenLinks-wethouder van Participatie en Cultuur, gooit het bijltje erbij neer. Hij ervaart te weinig steun van de andere coalitiepartijen - PvdA, CDA en VVD - om zijn werk tot het eind van de raadsperiode op een goede manier voort te kunnen zetten, zo liet Kaya gisteren vanaf zijn vakantie-adres weten.

Dat Kaya opstapt als wethouder verbaast eigenlijk niemand. Hij liet op te veel thema's steken vallen. Het inburgeringsbeleid kwam onvoldoende op gang, van het jongerenjaar wil de voorbereiding maar niet vlotten, en over zijn kunst- en cultuurbeleid bestond veel onvrede in de sector.

De manier waarop hij afscheid neemt doet vermoeden dat er meer aan de hand is. 'Als een dief in de nacht', noemt SP-raadslid Leo de Kleijn het: de gemeenteraad is met reces, waardoor geen enkele discussie meer mogelijk is over de politieke gevolgen van zijn vertrek. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het initiatief van Kaya zelf kwam. Hem zal te kennen zijn gegeven door zijn eigen coalitie - met de PvdA voorop - dat het maar beter was om nu afscheid te nemen.

De SP verbaast zich over het besluit van GroenLinks om wel binnen de coalitie te blijven. De problemen van Orhan Kaya zijn niet alleen op het conto te schrijven van het individuele functioneren van de wethouder. Als het enkel daarom gaat, had VVD-wethouder Baljeu naar aanleiding van de blunderput-affaire zeker moeten opstappen. Zij kreeg wel de onverdiende steun van de collegepartijen.

Volgens de SP is de brede coalitie van Peter van Heemst geen groene en geen linkse coalitie. Het besluit om twee nieuwe kolencentrales in Rotterdam te bouwen, het doorgedraaide veiligheidsbeleid en de afbraak van de sociale huisvesting in de stad maken dat duidelijk. Ook de opvolger van Kaya zal dus zijn of haar groene en linkse principes aan de kant moeten zetten. En maar hopen op voldoende steun uit de rest van de coalitie.