‘Zet emancipatie ouderen en mensen met beperking op de agenda’

20 mei 2008

‘Zet emancipatie ouderen en mensen met beperking op de agenda’

Aanstaande donderdag vraagt de SP in een spoeddebat aandacht voor de emancipatie van ouderen en mensen met een beperking. SP-raadslid Josine Strörmann: ‘De SP wil dat het stadsbestuur binnen een half jaar met een programma komt voor de emancipatie van ouderen en mensen met een beperking.’

Josine Strörmann‘In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is de compensatieplicht opgenomen. Dat betekent dat de gemeente de plicht heeft te zorgen dat ouderen en mensen met een beperking een zo gewoon mogelijk leven kunnen leiden. Mensen hebben daarom recht op voorzieningen, zoals een traplift, een aangepaste woning, of geschikt vervoer. Maar de gemeente moet ook helpen de juiste voorwaarden te scheppen. Een goed emancipatiebeleid juist gericht op deze groepen is daarom onontbeerlijk.’

Strörmann vindt het goed dat de gemeente Rotterdam wil dat ouderen en mensen met een beperking participeren. Maar een goed participatiebeleid gaat niet zonder een uitgewerkt emancipatiebeleid. Strörmann: ‘Niet iedereen met een beperking is zich ervan bewust dat hij of zij kan meedoen. Wat we nodig hebben in de stad is een flinke dosis empowerment. Daarom vraag ik van de wethouder dat ze emancipatiebeleid gericht op ouderen en mensen met een beperking ontwikkelt.’