Maak Gaza zusterstad van Rotterdam!

22 mei 2008

Maak Gaza zusterstad van Rotterdam!

De SP wil dat Gaza-stad zusterstad wordt van Rotterdam, zodat de gemeente Rotterdam én de Rotterdammers zelf de Palestijnen kunnen helpen bij het werken aan een betere toekomst. Rotterdam heeft een vriendschappelijke band met veel grote en kleine steden in de wereld, waarmee informatie en hulp wordt uitgewisseld. De SP wil Gaza, de kuststrook tussen Egypte en Israël, nu ook aan dat lijstje toevoegen. De partij is een petitie gestart om dat te bereiken.

Norman Finkelstein en Dries van Agt in Arminius gisteravond

Woensdagavond, op een drukbezochte bijeenkomst over Palestina in Arminius, trapte de SP de actie af. Aanstaande zondag, op het Dunya-festival in het Park bij de Euromast, gaat de SP festivalbezoekers om hun steun vragen voor het initiatief. Vanaf vandaag kunnen Rotterdammers ook via deze website steun betuigen. De petitie wordt dit najaar aangeboden aan het gemeentebestuur.

De Gazastrook in Palestina telt ruim 1,3 miljoen inwoners – ongeveer evenveel als de regio Rijnmond. Gaza heeft een vergelijkbaar oppervlak. Gaza verkeert echter in een onvergelijkbare positie. De gevolgen van een jarenlange oorlogssituatie zijn overal zichtbaar.
Theo Cornelissen: ‘De stad Rotterdam kan de bevolking van Gaza veel hulp bieden. De gemeentelijke diensten van Rotterdam kunnen ondersteunen bij de aanleg van de haven en infrastructuur, bij het opbouwen van medische en andere voorzieningen. Met concrete hulpacties kan de gemeente zorgen dat ook de Rotterdammers zelf de bevolking van Gaza kunnen helpen.’

Teken hier: Gaza zusterstad van Rotterdam!