Buurten in de Wijken: Overschie-West

19 mei 2008

Buurten in de Wijken: Overschie-West

raadsleden in gesprek met Dick Kloppenburg
De fractie kon beginnen met een frisse duik in het zwembad van Overschie, maar de raadsleden hielden het droog en gingen in gesprek met Dick Kloppenburg, de enthousiaste leidinggevende van het zwembad. Het zwembad richt zich vooral op schoolzwemmen omdat het te klein is voor vrij zwemmen (20 meter).

Toch trekt het zwembad ook veel scholieren van buiten Overschie, juist door het kleinschalige karakter en omdat het erg schoon is (onlangs hebben ze hiervooor een certificaat mogen ontvangen). Wel is er sprake van achterstallig onderhoud en het vervangen van oud matriaal wordt bemoeilijkt omdat ze niets kunnen uitgeven voordat de begroting van de deelgemeente binnen is die pas in juni bekend is.

SP-ers hartelijk ontvangen door de zeer actieve dames van Sportstimulering
Daarna werden de SP-ers hartelijk ontvangen door de zeer actieve dames van Sportstimulering. Na het laatste bezoek van de SP-fractie een paar jaar geleden heeft de fractie vragen gesteld over de id-ers die op de tocht stonden. Sportstimulering Overschie organiseert net zoveel activiteiten als Sportstimulering in Delfshaven, dat volgens de dames drie keer het budget van Overschie heeft. Al tien jaar strijden ze voor een een groot sportcomplex in Overschie. Er wordt enorm veel gesport door de jongeren van Overschie.

Hierna spraken we met Ralph van Twist, hoofdredacteur van De Overschiese Krant.
Hierna spraken we met Ralph van Twist, hoofdredacteur van De Overschiese Krant. Een onafhankelijke krant, zoals de Ster van Kralingen dat is. De SP-fractie sierde de voorkant: ''SP-fractie laat zich informeren over Overschie''. De krant ontvangt geen nieuws meer van de Gemeente Rotterdamse omdat er een exclusiviteitsdeal is gesloten met een ander weekblad.

De SP-fractie voor de redactie van de Overschiese krant met hoofdredactuer Ralph van Twist met wie ze later op stap gingen in Oud-Overschie.

De Overschiese Dorpstraat, een beschermd stadgezicht.

In de Dorpstraat nam de fractie een kijkje in Museum Oud Overschie 'De Hoop doet Leven'.

John van den Berg van het onafhankelijke museum
John van den Berg van het onafhankelijke museum vertelde dat het museum zichzelf al veertig jaar bedruipt zonder gemeentesubsidie, dat kan ook met 650 begunstigers en 52 vrijwilligers. Het museum bezit 18.000 foto's en vele schilderijen van onder andere de vijftig molen die in Overschie hebben gestaan (meer dan op de Zaan). Het museum kent een historische afdeling, een tentoonstellingsruimte en een buitenmuseum. www.museumoudoverschie.nl

Het stukje groen achter het museum dat gelukkig onbebouwd blijft.

Overschiese krant: SP-fractie buurt in Overschie