SP wil opheldering over fouilleren Visserijmarkt

10 april 2008

SP wil opheldering over fouilleren Visserijmarkt

Vorige week donderdag vond er een grote fouilleeractie plaats op de Grote Visserijmarkt. Zo’n honderd marktbezoekers werden gecontroleerd. Daarbij is geen enkel wapen aangetroffen. De SP wil vandaag in de gemeenteraad uitleg over de aanleiding om marktbezoekers lastig te vallen tijdens de wekelijkse boodschappen. Theo Cornelissen: ‘De gemiddelde moeder heeft geen mes in de kinderwagen liggen om de groenteman een lesje te leren.’

In januari heeft de burgemeester de deelgemeente Delfshaven aangewezen als veiligheidsrisicogebied voor de duur van een half jaar. Dat betekent dat overal en altijd gefouilleerd mag worden. De laatste tijd hoort de SP vaker over fouilleeracties in de wijk die geen enkel resultaat opleveren.

De SP wil meer informatie over de redenen en de resultaten van preventief fouilleren in Delfshaven de afgelopen maanden. Cornelissen: ‘Omdat er nauwelijks wapens zijn gevonden, vragen wij ons af of er werkelijk sprake was van acuut onveilige situaties. We vragen ons af of deze politie-uren niet beter besteed hadden kunnen worden.’