Nee tegen groot detentiecentrum voor mensen zonder papieren

21 februari 2008

Nee tegen groot detentiecentrum voor mensen zonder papieren

De SP ziet niets in de bouw van een groter detentiecentrum voor mensen zonder papieren op Rotterdam Airport. De voorbereidingen voor de bouw van een nieuw cellencomplex voor mensen zonder papieren worden de komende maanden afgerond. Het is de bedoeling dat het nieuwe complex in juli 2010 in gebruik wordt genomen. De SP voert al jaren actie tegen de opsluiting van mensen die niks anders misdaan hebben dan dat ze de verkeerde of geen papieren hebben. De SP wil zeker geen groter detentiecentrum.

Actie tegen uitzetcentrum Rotterdam Airport

SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: 'Wij willen niet dat Rotterdam Airport verandert in een grote gevangenis. We kunnen allerlei veel betere plannen bedenken voor het vliegveld. Dit lijkt ons zo ongeveer het slechtste idee. Het is niet goed voor Rotterdam, voor onze uitstraling. Daarnaast stellen wij als SP grote vraagtekens bij het opsluiten van 'vreemdelingen'. Het nieuw te bouwen detentiecentrum zal mensen zonder papieren voor langere tijd opsluiten. Nu al zitten mensen - inclusief soms kinderen - maanden vast. Straks zullen nog meer mensen in Rotterdam voor langere tijd vast worden gehouden. En waarom eigenlijk? Ze hebben over het algemaal geen strafbaar feit gepleegd.'

De SP is van mening dat gezocht moet worden naar alternatieven voor het opsluiten van vreemdelingen. Mensen die buiten hun schuld niet kunnen worden uitgezet horen zeker niet in detentie thuis.