Buurten in de Wijken: de Kop van Zuid

18 februari 2008

Buurten in de Wijken: de Kop van Zuid

Monique van Duren, adjunct-directeur van De Pijler met Ineke Palm en Theo Cornelissen
De fractie vergezeld door afdelingsvoorzitter Ineke Palm ging op bezoek bij basisschool de Pijler om te spreken met directeur Harry Reitsma en adjunct Monique van Duren. De Pijler staat bekend om de dubbele wachtlijsten voor scholieren om zo een meer gemengde school te krijgen. Nu dit niet meer mag, omdat er sprake zou zijn van (positieve-) discriminatie, wordt er in plaats van te kijken naar etniciteit rekening gehouden met het opleidingsniveau van de ouders. De meesten van de 480 leerlingen komen uit de Kop van Zuid en de verhouding allochtoon/autochtoon is nu fifty-fifty in de onderbouw.

leerlingen van basisschool De Pijler

kinderen spelen op het ruim opgezette WG Witteveenplein nabij basisschool de Pijler
Binnenkort verschijnen er twee MFA's ofwel multifunctionele accommodaties op de Laan op Zuid en op de rand van de Afrikaanderbuurt. De Pijler zal daar dan ook zijn dependances (brede school) kunnen onderbrengen, ze hebben daar nu geen permanent onderkomen voor. Deze accommodaties zijn een onderdeel van het ParkStad-plan, werken en wonen in de omgeving van een nieuw park. Het park wordt gebouwd op een verlaten stukje stad waar nu de sporen van het NS-emplacement en de tramremisse zich bevinden. Parkstad zal onder andere de wijk Afrikaanderbuurt met de Kop van Zuid moeten verbinden. Het plan heeft al een vertraging van acht jaar opgelopen, inmiddels zijn vele versies van het plan de revue gepasseerd. Bewoners en een school als de Pijler willen nu onderhand wel eens weten waar ze aan toe zijn.

'Parkstad' op een van de noodgebouwen van De Pijler
Hierna moest de fractie even oversteken naar de Afrikaanderbuurt om daar te spreken met Otto Draaijer, directeur van BDF (Bewonersondersteuning Deelgemeente Feijenoord). We werden hartelijk ontvangen door buurtbewoners en met een heerlijke lunch van de African Queens, een succesvol eet-project voor de buurt.

de trap (vanaf de Hilledijk) op de grens van de Afrikaanderbuurt en de Kop van Zuid
De SP-fractie kwam hier om te praten over de gevaarlijke verkeerssituatie bij de Laan op Zuid ter hoogte van de Vuurplaat. We wandelden naar het onoverzichtelijke verkeersplein. Het is onduidelijk wie er voorrang heeft. De kruising roept een beeld op van een vierbaanssnelweg terwijl er gewoon fietsers en voetgangers oversteken. Bovendien raast de tram er ook nog eens tussendoor. Bewoners hebben de onveilige verkeerssituatie al meer dan eens aangekaart. Er zijn verschillende acties uitgevoerd. Begin februari ging het dan opeens echt mis. Tijdens een ernstig verkeersongeluk raakte iemand zwaargewond. Er moest zelfs een traumahelicopter aan te pas komen. Er moeten hier snel stoplichten geplaatst worden.

De SP-fractie heeft hierover schrifteljke vragen gesteld, het ADRD besteede hier onlangs aandacht aan: http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article2080486.ece

Gevaarlijk oversteken bij de Laan op Zuid Gevaarlijk oversteken bij de Laan op Zuid

Theo Cornelissen en Edwin deVoigt fietsten ook nog langs de Peperclip en het Entrepotgebied met de noodlijdende horeca en bijbehorende lege panden. Daarna bezichtigden ze een appartement van de MonteVideo toren op de Wilhelminapier om te kijken hoe de happy few hier vertoeft. De duurste appartementen zijn nog nooit bewoond geweest maar steeds doorverkocht als lucratief onroerend goed.

MonteVideo uitzicht op de Kop van Zuid vanaf een appartement in MonteVideo

" style="border:0px; margin-top:4px;" />