Spoeddebat over alternatieven voor de Hoeksche Waard

20 december 2007

Spoeddebat over alternatieven voor de Hoeksche Waard

De SP is blij met het onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau en het Centraal Planbureau, waaruit blijkt dat er ruimschoots alternatieven voorhanden zijn voor het geplande beddrijventerrein in de Hoeksche Waard. De gemeente is er minder blij mee - reden voor de SP het initiatief te nemen tot een spoeddebat over de alternatieven voor de Hoeksche Waard in de gemeenteraad vandaag.

SP-raadslid Leo de Kleijn SP-raadslid Leo de Kleijn: ‘De conclusie van het onderzoek is glashelder: er bestaan geschikte alternatieven voor het geplande bedrijventerrein. De Hoeksche Waard kan dus ontzien worden. Bovendien concluderen de onderzoekers dat overheden bij de planning van bedrijventerreinen meestal te ver vooruitlopen. Dat is niet goed, want te snelle aanleg van bedrijventerreinen kan leiden tot onnodige aantasting van het landschap.

'Het college van B&W reageert op dit onderzoek zonder het blijkbaar te hebben gelezen, want ze constateert dat de uitkomsten ‘de regio op slot zetten’. De SP-fractie begrijpt niets van de overtrokken reactie van het college. Tijdens de behandeling van de Stadsvisie enkele weken geleden stelde het college nog dat het niet perse ging om de Hoeksche Waard – als er maar een nieuw regionaal bedrijventerrein komt. De SP-fractie is blij dat uit het onderzoek blijkt dat de Hoeksche Waard als groen landschap behouden kan blijven omdat er voldoende alternatieven zijn.

De SP-fractie wil dat het college de lobby om koste wat kost de plannen voor de Hoeksche Waard door te zetten opgeeft en zal dit vandaag in een voorstel aan de raad voorleggen.