Buurten in de Wijken: Feijenoord

3 december 2007

Buurten in de Wijken: Feijenoord

Afgelopen maandag ging de voltallige fractie weer Buurten in de Wijken, deze keer in het relatief kleine buurtje Feijenoord (niet te verwarren met de deelgemeente Feijenoord). Zo gingen ze buurten bij de bewoners van werkgroep ROS (Roentgenstraat, Oranjeboomstraat, Stampioenstraat), spraken ze met de opbouwwerkers van de buurt bij de Bewoners Organisatie Feijenoord (BOF), gingen ze langs de Feijenoordse IJscentrale in de winkelstrip van de Oranjeboomstraat om te praten met de uitbaters en de Nieuw Unie over de plannen voor de straat. Daarna ging de fractie even buurten bij SP-lid Robbert de Vriesse in de 2e Stampioendwarstraat, verder een rondleiding door het personeel van Skateland in de Piekstraat en tenslotte maakte de fractie een avondwandeling met de jongerenwerkers vanuit buurthuis De Dam. Een uitgebreid programma dus.

Theo in gesprek met Gina Verstraete van werkgroep ROS.
Theo in gesprek met Gina Verstraete van werkgroep ROS. De werkgroep is door de bewoners in 2004 opgericht, samen met de BOF en de Nieuwe Unie, en eiste zeggenschap in plaats van medezeggenschap. Het eerste wat ze voor elkaar hebben gekregen is het opknappen van het Stampioenplein (betegeling een speeltoestellen). Het plein is een open binnenplaats tussen de Roentgenstraat en de Stampioenstraat, waar voorheen veel jongeren en amper kinderen rondhingen. De overlast van rondhangende jongeren is sinds 2006 redelijk teruggedrongen, er zijn nu meer faciliteiten (voetbalkooien), ook is er een hek geplaatst zodat er geen vluchtroute meer is voor overlastgevers die betrapt worden. In de Oranjeboomstraat is er nog wel veel overlast (vooral geluidsoverlast) van hangjongeren, tot laat in de nacht, vooral in de vakantieperiodes volgens Charlotte van Beek van werkgroep ROS, ze woont en werkt er als vormgever in een atelier. Na lang aandringen spreekt de politie de jongeren vaker aan. De werkgroep vindt het erg jammer dat de jongerenwerkers nooit aanwezig zijn op een bewonersvergadering, terwijl dat toch erg nuttig kan zijn. Buurtagent Stroop speelt wel een hele actieve rol in de wijk, hij is zichtbaar (op straat) en de bewoners kennen hem.

De Roentgenstraat aan de achterkant.
De Roentgenstraat aan de achterkant. In de buurt is een enorm tekort aan ruime betaalbare woningen, er is te weinig doorstroming en te weinig aanbod voor grote gezinnen met een laag of modaal inkomen.

Het Stampioenplein vanaf de gallerij van de Roentgenstraat.

Het Stampioenplein vanaf de Stampioenstraat.

Een wandeling met Charlotte van Beek en Nelis Oisterwijk (voormalig gemeenteraadslid en dagelijks bestuurder in Feijenoord) van werkgroep ROS. Feijennoord is een versteende buurt, weinig groen in de buurt en veel te weinig speelplekken zodat deze snel overbelast raken. De buurt en de bewoners hebben veel sociale en creatieve potentie ook op het gebied van winkels en horeca volgens Charlotte van Beek, maar de buurt krijgt de kans niet en krijgt geen aansluiting bij de Kop van Zuid. Ook rijdt bus 66 niet meer naar Rijnhaven. Dat is wel erg jammer, want zo raakt de buurt verder geïsoleerd.

In de Roentgenstraat wordt flink geheid voor de uitbreiding van Unilever.

Een van de favoriete hangplekken voor jongeren in Feijenoord, onder een balkon in de Stampioenstraat met een afdakje tegen de regen.

De opbouwwerkers Marianne van Es , Nehat Kaya en Wilma Brederveld ondersteunen de Bewonersorganisatie Feijenoord en Kop van Zuid in de Persoonstraat. Ze werken bij BDF, Bewonersondersteuning Deelgemeente Feijenoord, dat nog maar tot december 2008 subsidie ontvangt. Ze houden waarschijnlijk te veel rekening met de bewoners en minder met andere partijen. Wie het opbouwwerk gaat doen als BDF er mee stopt houdt de deelgemeente nog even geheim. De buurt Feijenoord is geen Vogelaarbuurt en valt ook niet onder het Pact op Zuid omdat ze onder het postcodegebied van de Kop van Zuid en Noordereiland vallen, toch zou de buurt wel een financiële injectie kunnen gebruiken volgens de opbouwwerkers. Er wordt misschien alleen geïnvesteerd in de Persoonshal (sporthal). Het is nog onduidelijk of er gebouwd wordt op het Nassaupark, projectontwikkelaars en de corporatie lijken het financieel niet rond te krijgen. De adviezen van bewoners in de WAPS (Wijk Actieprogramma Sociaal) worden helemaal niet meegenomen door de deelgemeente, de dagelijks bestuurder Dagmar Oudshoorn zou de plannen van de bewoners te gedetailleerd vinden???

Graag zouden de opbouwwerkers een project beginnen zoals in het Oude Westen, Drugs in Kleur, wat gebeurt waar? Zodat bewoner de feiten op een rijtje heeft, wat gebeurt er aan ongein in mijn straat. Want er is nogal wat gebeurt de afgelopen tijd in de buurt, maar liefst drie moorden, afrekeningen, en dat is niet goed voor de beeldvorming en het veiligheidsgevoel. Toch scoort de buurt een 7.0 in de veiligheidsindex.

De Feijenoorde IJscentrale aan de enigszins verloederde Oranjeboomstraat.
De Feijenoorde IJscentrale aan de enigszins verloederde Oranjeboomstraat. De corporatie heeft vorig jaar de luifels vervangen in de winkelstrip maar daar lijkt het bij te blijven volgens veel winkeliers. De Oranjeboomstraat vindt geen aansluiting bij de winkelstrips van de Vuurplaat en het Entrepot-gebied op de Kop van Zuid. Vorige week is het ‘Actieprogramma Winkelgebieden’ gelanceerd door wethouder Schrijer (eerder had hij aangekondigd de strip op te heffen). De Nieuwe Unie, waar we mee spraken in IJscentrale, zegt te willen investeren in de huidige ondernemers en dat er een nieuwe winkeliersvereniging (een ondernemerssalon) is opgestart, waar niet alle winkeliers het nut van inzien. Vooral de winkeliers die al actief bezig waren met de straat zijn wantrouwig. De Nieuw Unie heeft ook nog plannen tegen de verschraling van het winkelaanbod, ze denken aan oefenruimtes in lege opslagruimtes. Maar of dat nou is waar de bewoners op zitten te wachten?

SP- lid Robbert, lid van de buurtvereniging 2e Stampioendwarstraat, een soort straat-woongemeenschap, een straat met bijzonder veel SP-leden. De vereniging werkt nu steeds meer samen met omliggende straten en organiseert meer activiteiten voor jongeren, zo is de overlast ook enigszins teruggedrongen. Ook legt hij de fractie zijn plannen uit voor Lokale Activiteitencentra in Rotterdam. Robbert werkt voor architecten/vormgevers bureau Tranformers gevestigd in de Maassilo (voordat de Creative Factory bestond). Hij heeft de vormgeving gedaan voor de inmiddels gesloten Now&Wow en bedenkt nu onder andere een oplossing voor de ontsluiting van metrostation Maashaven met de wijk en de bedrijven in de buurt. Hij vindt het jammer dat de huidige Lokale Cultuur Centra (LCC) marktconform moeten werken, het wordt zo financieel minder toegankelijk voor bewoners, niet alleen voor het publiek maar ook voor het talent uit de buurt. De centra moeten niet ‘hufter-proof gezellig’ zijn maar ‘gewoon professioneel’. Het probleem is dat iedereen welkom is maar dat niemand zich welkom voelt in die centra. Ook moet er meer gebruik gemaakt worden van braakliggende terreinen en slooppanden, voor activiteiten op locatie.

Leo en Josine in de Nassaustraat.
Leo en Josine in de Nassaustraat. De buurt kent veel brede, versteende straten, er reden vroeger goederentreinen.

Impressie van de Piekstraat.

Een afbeelding in Skateland (in skate sub-cultuur stijl).

Skateland aan de Piekstraat trekt 15.000 bezoekers per jaar en bestaat acht jaar en is een beetje in vergetelheid geraakt, voorheen kregen ze veel aandacht. Skateland krijgt geen subsidie en Peter Hoogland en zijn collega zijn de enige personeelsleden. Het voormalige Nestle gebouw is omgetoverd tot een ware sporthal. Het is een idee om Skateland te profileren voor het Jongerenjaar in 2009. Als de gemeente zich zo druk maakt over te dikke jongeren is dit de uitgelezen plek om daar wat aan te doen. Ook Peter van Skateland vinden het jammer dat bus 66 niet meer stopt op Rijnhaven, de meeste bezoekers komen toch met de bus.

De reuze 'mini ramp' in Skateland die nu hoognodig aan vernieuwing toe is.

Jongerenwerker Jose Da Silva, hier links op de foto (uit archief, eigen camera was inmiddels stuk) en jongerenmakelaar Zeno Zevenbergen en Yvonne werken vanuit buurthuis De Dam aan de Persoonsdam. Jongerenwerker Jose Da Silva, hier links op de foto (uit archief, eigen camera was inmiddels stuk) en jongerenmakelaar Zeno Zevenbergen en Yvonne werken vanuit buurthuis De Dam aan de Persoonsdam. Veel Antiliaanse, Kaapverdiaanse en Surinaamse jongeren doen mee met de buitenactiviteiten die ze organiseren, Marokkanen doen meer aan binnenactiviteiten. Overlast van hangjongeren blijft. Vroeger was er veel overlast op de plek ‘De Schelpjes’ genaamd en nu is dat ergens anders. We wandelen in de avond met de jongerenwerkers naar De Koepels aan de kade waar wat jongeren rondhangen, maar niets verontrustends. In de kleine koepel kunnen jongeren losgaan in muziek-studios en in de andere koepel wordt gesport. Daarnaast ligt het pas aangelegde Johan Cruyff court en dat zeer positief ontvangen werd door iedereen. De jongerenwerkers weten echt wie wie is op straat. Ze zitten in een jeugdoverleg met politie en deelgemeente en melden het wanneer het eventueel dreigt mis te gaan met een jongere, ook hebben ze goed contact met de scholen in de buurt. We lopen terug langs Station Zuid waar nog veel overvallen plaats vinden, een desolate plek. José (38 jaar) is al twintig jaar jongerenwerker en kent Zeno (23 jaar) als hangjongere van voormalig hangplek ‘de Schelpjes’.