Buurten in de Wijken: Bergpolder

17 december 2007

Buurten in de Wijken: Bergpolder

De transformatie van de Hofbogen, de 'blunderput parkeergarage' op het Insulindeplein, thee met bewoners bij Van Teyn en de noodlijdende Marokkaanse vereniging in de Insulindestraat. De fractie was afgelopen maandag 'Buurten in de Wijken' in Bergpolder. Tussendoor ging de fractie nog langs het Eudokiaplein om te spreken met Margot van Doggenaar, de projectleider 'Hofbogen' vanuit de deelgemeente.

Projectbureau Hofbogen, in gesprek met projectleider Simone Rots.
Projectbureau Hofbogen, in gesprek met projectleider Simone Rots. Het bureau gaat over de planontwikkeling, beheer, onderhoud en exploitatie van de Hofbogen die onder handen worden genomen, het wordt getransformeerd. Het plan 'Het Witboek' ligt nu op tafel, inhoudelijk en financieel, het wordt in januari 2008 gepresenteerd aan de gemeente en moet nog voorgelegd worden aan de aandeelhouders, vier woningcorporaties. Het plan behelst een wandelroute over de bogen, een fietsverbinding over de A20, veel voorzieningen, groen en een ontmoetingsplaats en speelruimte voor bewoners. Ook komt er veel ruimte voor ambachtelijke creatieven uit de hele stad.

De Hofbogen vanaf de Insulindestraat in Bergpolder.
De Hofbogen vanaf de Insulindestraat in Bergpolder. De Hofbogen zijn sinds 2002 een Rijksmonument.

Het Insulindeplein en de parkeergarage, gereed medio 2007 staat op het bord?
Het Insulindeplein en de parkeergarage, gereed medio 2007 staat op het bord? Het werk ligt alweer een jaar stil, acht jaar geleden werd de grond bouwklaar gemaakt. Door faillissement van de leverancier van het automatische parkeersysteem voor de parkeergarage Insulindeplein is vertraging opgelopen in de werkzaamheden van de volautomatische garage. Op dit moment wordt bekeken met welke leverancier de garage kan worden afgebouwd. Bewoners worden slecht geïnformeerd. Extra hekwerk werd aangebracht om de veiligheid zoveel mogelijk te garanderen. Saillant detail; deze volautomatische parkeergarage is van dezelfde architect als die van de Museumparkgarage ook wel bekend als 'De Blunderput'. Hier moet Wethouder Karakus financieel bijspringen.

Het Insulindeplein, december 2007, omwoners zijn de dupe.

Een gedeelte van Insulindestraat, onverklaarbaar bewoond.

Voorheen kraakpand 'De Groen Voltage' aan de Vlaggemanstraat.
Voorheen kraakpand 'De Groen Voltage' aan de Vlaggemanstraat. Vestia was niet op de hoogte van het feit dat het nog bewoond was toen ze begonnen met de renovatie, de krakers merkten dat op de dag zelf.

Op stap met opbouwwerker Wouter van Velzen door de straten van Bergpolder, veel leegloop in het winkelbestand aan de Schiekade en Schieweg, ondernemers vinden geen aansluiting met Blijdorp. In Bergpolder wonen veel studenten en ouders met 1 kind, er is veel verloop. Er zijn te weinig grote en grondgebonden woningen. Veel bewoners blijven niet lang in Bergpolder.

De Bergpolderflat.
De Bergpolderflat. Langzaam verloedert de flat, waar de meeste bewoners nog steeds naar volle tevredenheid wonen.

Ontmoetingsplaats voor de buurt; Van Tijen

Bewoners in Van Teijen vinden Bergpolder helemaal geen 'Vogelaarbuurt'.
Bewoners in Van Teijen vinden Bergpolder helemaal geen 'Vogelaarbuurt'. Een bewoner: 'Bergpolder is geen probleembuurt maar een fijne buurt om in te wonen'. Volgens de opbouwwerker is dat ook zo maar Bergpolder staat op het randje, het kan zo omslaan.

Langs de Marokkaanse Vereniging Centrum Noord (MVCN) in Bergpolder aan de Insulindestraat. De Marokkaanse Vereniging Centrum Noord (MVCN) krijgt geen subsidie meer in 2008, vertelde de voorzitter de heer Ziani. Het gaat dan over de accommodatie van de MVCN aan de Insulindestraat in Bergpolder.Het zou om tienduizend euro gaan op jaarbasis. Huur, vaste lasten en activiteiten. Met dit relatief kleine bedrag kunnen ze veel doen in Bergpolder, voor jong en oud, en dat is nodig. De argumenten van de subsidie-stop zijn onduidelijk. Marokkaanse jongeren in Bergpolder onder leiding van Abdel Kader hebben ooit een plan voor jongeren in Bergpolder gepresenteerd, dat is inmiddels een half jaar geleden, ze hebben nog steeds niets gehoord van de deelgemeente.