Sociale werkvoorziening moet beter

1 november 2007

Sociale werkvoorziening moet beter

De SP in Rotterdam dient tijdens de behandeling van de begroting voor 2008 twee voorstellen in over de sociale werkvoorziening. SP-raadslid Josine Strörmann: ‘Ondanks allerlei aangekondigde maatregelen wordt de wachtlijst in de sociale werkvoorziening niet opgelost. Bovendien maken wij ons zorgen over de sociale doelstelling van de Wsw nu het college en het Rijk van plan zijn steeds meer mensen de reguliere arbeidsmarkt op te sturen.

Sociale doelstelling Wsw borgen

In Rotterdam staan honderden mensen op de wachtlijst van de Wsw. Wethouder Schrijer van sociale zaken is van plan mensen op de wachtlijst een overbruggingstraject of een werkervaringsplek aan te bieden. Dat betekent dus niet dat deze mensen eindelijk het werk aangeboden krijgen waar ze recht op hebben – aangepast werk voor mensen met een arbeidshandicap – maar dat ze terwijl ze wachten op zo’n plek worden beziggehouden.
De wethouder is ook van plan de komende jaren veel meer SW’ers onder te brengen bij reguliere werkgevers, via detachering maar vooral via het zogenaamde ‘begeleid werken’. SW’ers hebben dan een normale baan en bij de gemeente ligt de verantwoordelijkheid dat gecontroleerd wordt dat de sociale doelstelling van de Wsw voorop blijft staan. Want ook bij een gewone baas geldt dat mensen recht hebben op aangepast werk dat past bij de SW’er.

Josine Strörmann: ‘Ik heb niet het idee dat al goed is nagedacht over hoe we als gemeente die verantwoordelijkheid voor de SW’ers blijven nemen. We zijn als gemeente verplicht om mensen een beschermde en aangepaste werkplek te bieden. Wat mensen kunnen moet voorop staan! Juist in het geval van begeleid werken, detachering of overbrugging moet door de gemeente gecontroleerd worden of de sociale doelstelling wel gehandhaafd blijft.’

De SP is bovendien verbaasd dat het college niet van plan lijkt de wachtlijst aan te pakken. Die blijft de komende jaren gewoon even lang. Strörmann: ‘SW’ers willen niet bezig gehouden worden met overbruggingstrajecten. Ze willen een baan en daar hebben ze recht op. Ik vraag daarom om een plan van aanpak om de wachtlijsten nog deze collegeperiode op te lossen.’