Ivóór: kleine en grote strijd voor een betere wereld

12 november 2007

Ivóór: kleine en grote strijd voor een betere wereld

Op zondag 11 november was onder andere Harry van Bommel te gast tijdens Ivóór, het politiek café van de SP Rotterdam. De discussie in Jazzcafé Dizzy ging over: Wereld Delen. Dus werd gepraat over ontwikkelingssamenwerking; de problemen in Afrika en andere Derde Wereldlanden; over de Wereldbank en het IMF; over 'kleine projecten' om mensen te helpen en het grote verhaal van de neoliberale globalisering.

Gasten tijdens Ivóór in Dizzy

Naast SP-Kamerlid Van Bommel waren twee praktische idealisten te gast: Naomi van Stapele en Sander de Kramer.

Naomi is voorzitter van Duara, een organisatie die al jarenlang heel bijzonder werk doet in de sloppenwijken van onder andere Nairobi, een stad die zij zelf ieder jaar bezoekt. ‘Duara is onderdeel van een plaatselijke organisatie. Samen met die organisatie en met enkele straatbendes proberen wij jongeren te helpen een toekomst op te bouwen. De problemen in de sloppen van Nairobi zijn enorm. Jongeren hebben te kampen met een enorm gebrek aan eigenwaarde en perspectief. Zelfs de ‘gangs’ begrijpen dat er iets moet gebeuren. De ontwikkeling van die eigenwaarde staat voor ons voorop. Dat zorgt ervoor dat jongeren het vertrouwen krijgen dat een toekomst zonder geweld en criminaliteit mogelijk is. Maken ze die keuze niet, dan eindigen ze vaak met een politiekogel in hun lijf. De Keniaanse politie heeft een ‘shoot-to-kill’-policy. Heel veel jonge Kenianen uit de sloppenwijken worden door de politie vermoord.'

Sander de Kramer

Sander de Kramer, bekend van de Straatkrant, richtte de Sunday Foundation op. De Sunday Foundation richt zich met name op 'vergeten gebieden'. Zo werkt Sander met zijn organisatie in Sierra Leone, een van de armste landen ter wereld. De Sunday Foundation houdt zich voornamelijk bezig met directe hulpverlening en bewustzijn. 'Het gaat er niet om dat wij mensen wel even komen helpen. Wij helpen ze zichzelf helpen. Wij weten het echt niet beter dan de mensen daar.'

Presentator Diederik Olders, Harry van Bommel, Naomi van Stapele en Sander de Kramer

Na de inspirerende maar ook moeilijk te verteren verhalen van Naomi en Sander werd vanuit het publiek al snel de vraag gesteld: 'Waar liggen nou de oorzaken van de ellende in de wereld.' Naomi van Stapele: 'Kijk, wat wij doen is in zekere zin een druppel op een gloeiende plaat. Het probleem ligt dieper. Het is een probleem van neoliberale globalisering. De ellende en armoede in de wereld wordt veroorzaakt door handelsverhoudingen, door multinationals die in onder andere Afrika de boel leegroven en corrupte regimes in stand houden. Tegenwoordig gaat het in Nederland alleen nog maar over corruptie in de Derde Wereld. Maar het zijn westerse multinationals die van die corruptie profiteren.'

Caroline van der Stokker trad op tijdens Ivóór

Harry van Bommel sloot zich daarbij aan. 'Het gaat natuurlijk om de verhouding tussen Noord en Zuid. Om de positie van arme landen in het 'wereldsysteem'. Kleine projecten zoals de voorbeelden van onderwijs en sloppenwijkprojecten zijn op de schaal waarop ze worden uitgevoerd zeker zinvol. Maar dat er grote veranderingen nodig zijn op mondiaal niveau moge duidelijk zijn. De Wereldbank, het IMF en de Wereldhandelsorganisatie moeten hervormd worden. Als SP hebben we enkele jaren geleden gezegd, in het congresstuk Heel de Wereld: 'Gebeurt dat niet, worden deze instituties niet fundamenteel hervormd, dan moeten we de Nederlandse positie in deze instituties opnieuw bekijken.'

Over deze thema’s heeft SP-Kamerlid Ewout Irrgang samen met medewerker Riekje Camara een boekje geschreven: ‘Een betere wereld begint nu’, te verkrijgen via de website van de SP.'

Carrie tijdens haar column

De rooie Rotterdamse Carrie sloot de middag af met een prachtige column, waarin ze haar teleurstelling uitsprak over minister van Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders.

Lees de column van Carrie terug: Bert Koenders, terug naar het parochiehuis!
Kijk eens op de website van Duara
Sunday Foundation