Wethouder Schrijer is de bewoners vergeten!

25 oktober 2007

Wethouder Schrijer is de bewoners vergeten!

De SP fractie is erg ontevreden over het Rotterdamse plan voor de zogenaamde Vogelaarwijken en de bijbehorende wijkactieplannen. SP-raadslid Leo de Kleijn: ‘Er staat niks nieuws in. In ‘Rotterdammers Vooruit’ stelt het college dat de 507 miljoen van Vogelaar bovenop de al bestaande plannen komt. Maar waar zijn de concrete, nieuwe initiatieven en maatregelen dan? De plannen zijn bijna identiek aan het collegeprogramma.’ De Kleijn vindt ook dat Schrijer de bewoners is vergeten.

Speeltuin in IJsselmonde

De twee dikke boekwerken met prachtige foto's van wijkbewoners zijn inmiddels richting Den Haag gestuurd. Maar pas in december onthult de wethouder hoe bewoners worden ‘betrokken bij de plannen en de uitvoering daarvan. De SP vindt dat het anders moet. ‘Rotterdam heeft met 72 miljoen per jaar de Vogelaar hoofdprijs binnengehaald. Ik vind dat die extra miljoenen moeten leiden tot hogere ambities voor de betrokken wijken. En bewoners moeten een veel prominentere rol spelen. Minister Vogelaar stelt in het Actieplan Krachtwijken nota bene dat de actieve betrokkenheid van bewoners voorwaarde is. Ik ben het met haar eens, want zonder bewoners wordt het niks. Wat mij betreft gaan we nog een stap verder en geven we bewoners echte zeggenschap over de besteding van het geld in de wijk. Dat kan door een deel van het Vogelaargeld in te zetten voor wijkbudgetten waarover bewoners zelf kunnen beslissen. Ook over de grotere investeringen in de fysieke aanpak van hun wijk moeten bewoners mee kunnen beslissen.’

De Rotterdamse aanvraag in het kader van het ‘Actieplan Krachtwijken’ vraagt om een extra financiële inspanning van 507 miljoen euro voor de komende vijf jaar. Dáárbij zegt wethouder Schrijer dat voor een echte doorbraak in alle geselecteerde wijken meer tijd, geld en maatregelen nodig zijn. Dat gaat hij nog voorleggen aan de minister.

De lat hoger leggen
De SP-fractie kan zich moeilijk voorstellen dat minister Vogelaar erg enthousiast is over de Rotterdamse aanvraag. Wie Rotterdammers Vooruit goed leest, ziet dat voornamelijk gevraagd wordt om een extra bijdrage aan de uitvoering van het collegeprogramma en bestaande plannen. De 507 miljoen komt dus niet bovenop de al bestaande programma's, zoals het Pact op Zuid, de wijk actieprogramma's sociaal (WAPS) en de andere peilers onder het collegebeleid – maar wordt ingezet om staand beleid uit te voeren.

Meer geld nodig voor verbetering wijken en woningen

De SP-fractie wil de lat hoger leggen. De extra middelen moeten worden ingezet om nieuwe, aanvullende plannen, programma's en maatregelen in de wijken te financieren. Zo wil het college dat vier van de elf Vogelaarwijken in 2010 aantoonbaar kindvriendelijker zijn. Volgens de SP-fractie moet het echter mogelijk zijn met de extra middelen alle elf wijken kindvriendelijker te maken. Ook de doelstellingen voor schoon, heel en veilig kunnen aangescherpt worden. De SP stelt bovendien voor om de doelstelling voor het verbeteren van de bestaande woningvoorraad aan te passen. ‘Rotterdammers Vooruit!’ gaat uit van de al afgesproken verbetering van 5000 particuliere en 4500 corporatiewoningen. Maar in de betreffende wijken is veel meer inzet nodig! Met meer geld moeten ook meer woningen verbeterd kunnen worden! De Vogelaargelden moeten daarvoor ingezet worden.

Bewoners centraal
Volgens het Actieplan Krachtwijken van minister Vogelaar moeten gemeenten ruimte maken voor ‘wijkbudgetten voor bewonersorganisaties en bewonersinitiatieven’. De SP-fractie is het daar erg mee eens. Tijdens de Begroting 2008 zal de SP-fractie een motie indienen om 100 miljoen euro, twintig procent van de geraamde 507 miljoen, in te zetten voor buurt- en wijkbudgetten,. Daarover moeten bewoners zelf kunnen besluiten. De Kleijn: ‘Die buurt- en wijkbudgetten moeten meer zijn dan bijvoorbeeld het Rotterdam Idee. Het gaat om substantiële bestedingen, bijvoorbeeld de herinrichting van een plein of een wijkpark. Maar ook programma's die de sociale structuur in een wijk versterken kunnen gefinancierd worden met een wijkbudget. Uitgangspunt is dat het initiatief en de besluitvorming bij bewoners ligt.’

De SP dient ook een voorstel in om te komen tot Verenigingen Van Huurders (VVH's): verenigingen in een complex, buurt of straat die samen met de corporatie besluiten over onderhoud van woningen. De SP wil dat corporaties meer middelen inzetten om hun bezit kwalitatief op peil te houden. Bewoners kunnen zelf vaak veel beter aangeven wat aan onderhoud moet gebeuren dan corporaties, die op steeds grotere afstand van de buurt opereren. Bovendien kunnen VVH's zorgen voor een meer binding, participatie en zeggenschap van huurders over hun eigen woning en woonomgeving. De opzet en organisatie van de VVH's kan mede gefinancierd worden uit de miljoenen euro’s van Vogelaar.