Wegdromen met kids over een betere wereld

8 oktober 2007

Wegdromen met kids over een betere wereld

Vorige week, op 5 oktober, was het de Dag van de Leraar. Op deze dag wordt deze onderbetaalde maar o zo belangrijke beroepsgroep in het zonnetje gezet. Er zit ook een verkiezing aan vast van de beste leraar van het jaar.

Josine Strörmann, lid van de SP-fractie in Rotterdam, was in het kader van deze dag uitgenodigd voor een gastles op de Cornelis Haakschool in Oosterflank. Ze zegt: 'De bedoeling was dat ik groep 5, kinderen van 8 tot 10 jaar, van deze school een uurtje aangenaam en nuttig bezig zou houden. Het was mijn eer te na om zomaar een verhaaltje voor te lezen. Na overleg met juf Emmy hebben we een kringgesprek gehad over een ideale wereld.'

Juf Emmy en een van haar leerlingen

'Enerzijds konden de kinderen aangeven wat ze voor een wereld zouden willen maken als alles kon, meer een soort droomwereld dus, en anderzijds wat ze in in het echt veranderd zouden willen hebben. Om hun creativiteit aan te moedigen heb ik een verhaal van Toon Tellegen, 'Het feest op de maan' voorgelezen. Eerst hebben we allemaal verteld wat onze droomwereld zou zijn. Opvallend was dat de kinderen niet een wereld vol Playstations en snoep wensten maar dat het bijna allemaal over speelruimte en natuur ging. In elke boom een boomhut, wolken die je naar beneden kan halen om op te springen en vooral heel veel dieren kwamen voor in hun fantasieën. Zowel wilde dieren als huisdieren. Nou heb ik ook rond die leeftijd veel gefantaseerd over mijn eigen leeuw die met me mee naar school zou gaan dus er is nog niet zoveel veranderd.'

Drie schatjes van kinderen