Wake tegen oorlog zonder einde in Afghanistan

26 oktober 2007

Wake tegen oorlog zonder einde in Afghanistan

Donderdagavond kwamen zo’n 40 mensen bijeen op het Kruisplein, bij het standbeeld ‘Ongebroken Verzet’ om de slachtoffers van de oorlog in Afghanistan te herdenken en te protesteren tegen de mogelijke verlenging van de Nederlandse missie in Uruzgan. De bijeenkomst vond plaats op hetzelfde moment dat in Noordwijk de ministers van Defensie van 26 NAVO-landen samenkwamen en daar onder andere de situatie in Afghanistan bespraken.

Anja Meulenbelt

De manifestatie was georganiseerd samen met andere organisaties verenigd in het Comité Troepen Terug uit Afghanistan. Het werd een vurige protestmanifestatie, met fakkels en geluiden van de bombardementen. Vervolgens sprak o.a. SP-senator Anja Meulenbelt, die opriep om nu eens echte oplossingen te vinden voor de wederopbouw van Afghanistan in plaats van te blijven hangen in het militaire krijgsgeweld.

Manuel Kneepkens, voorheen voorman van de Stadspartij, las namens de Dichters voor Vrede twee gedichten voor en The Educators begeleidden de manifestatie muzikaal.

Anja Meulenbelt

Hannan en Sima Fazli, beiden uit Afghanistan afkomstig en actief bij de SP, afdeling Spijkenisse, vertelden over de situatie ter plaatse en riepen op tot werkelijke hulp aan de Afghaanse bevolking: geen bommen maar scholen!

Karwan Kocher, bestuurslid van de SP-afdeling, las een verklaring voor over het aantal burger- en militaire slachtoffers en over een reeks recente incidenten waarbij veel burgerslachtoffers vielen. Daarna werd 1 minuut stilte gehouden ter herdenking van al deze slachtoffers.

Theo Cornelissen sloot de bijeenkomst af met de constatering dat Rotterdam langzamerhand wakker begint te worden: de manifestatie krijgt dan ook een vervolg met naar verwachting weer meer sympathisanten, zodra het kabinet een besluit heeft genomen over de verlenging van de missie in Uruzgan.

De komende tijd zal de samenwerking met andere organisaties in Rotterdam die zich willen inzetten tegen verlenging van de missie, worden verstevigd door de oprichting van een nieuw vredesplatform. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Dennis de Jong, bestuurslid van de afdeling.

Signaal aan NAVO-ministers: geen verlenging Uruzgan-missie (www.sp.nl, 25-10-2007)
Lees de actiekrant Troepen Terug uit Afghanistan (PDF)