Unilever-medewerkers in actie tegen dreigende ontslagen

24 oktober 2007

Unilever-medewerkers in actie tegen dreigende ontslagen

Zo'n duizend medewerkers van Unilever betoogden woensdag tegen de dreigende ontslagen bij het bedrijf en voor meer zeggenschap over de toekomst van het bedrijf. Vanaf de Blue Band-fabriek op de Nassaukade liepen de demonstranten naar het Unilever-hoofdkantoor op het Weena, en ze sloten af op het Schouwburgplein. Daar sprak onder andere Jan Marijnissen en was de SoePexpres van de SP er om de betogers een hart onder de riem te steken.

Unilever wil drie van de zes winstgevende (!) bedrijven in Nederland sluiten en de productie verplaatsen naar het buitenland. Het betreft bedrijven waar onder andere producten van Knorr, Calvé en Conimex worden geproduceerd. Het gaat goed met deze bedrijven, ze maken stuk voor stuk winst, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg voor de aandeelhouders. Daarom wordt de productie verplaatst, ondanks de grote gevolgen voor de honderden werknemers.

Werknemers begonnen daartegen twee weken geleden acties. Op verschillende plaatsen in het land heeft de SP die ondersteund. De bonden en Unilever gaan later vandaag weer om de tafel - de staking duurt in ieder geval nog tot morgen.

'De werknemers hebben deze bedrijven groot gemaakt', zei SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen vandaag. 'Waarom gaat het management niet aan de kant van de werknemers staan, in plaats van aan de kant van de aandeelhouders?' Ook Tweede-Kamerlid Paul Ulenbelt was aanwezig bij de manifestatie op het Schouwburgplein. Rotterdamse SP'ers deelden tomatensoep uit de SoePexpres uit, die onder jong en oud gretig aftrek vond:

Weblog Jan Marijnissen: Personeel Unilever staat op! (24-10-2007)
Grote actiebereidheid bij personeel Unilever (www.sp.nl, 24-10-2007)