SP: Vrijdagavond Jongerenavond in Rotterdam-Centrum

19 oktober 2007

SP: Vrijdagavond Jongerenavond in Rotterdam-Centrum

Vrijdagavond gingen burgemeester Opstelten en raadsleden kijken naar jongerenoverlast rond de Lijnbaan en het Schouwburgplein op vrijdagavond. Natuurlijk moet echte overlast en criminaliteit worden aangepakt en zijn de zorgen van sommige winkeliers terecht. Langzamerhand wordt echter gedaan alsof geen enkele jongere meer in het centrum welkom is. De SP heeft een beter idee: maak van Vrijdagavond Jongerenavond in het centrum van Rotterdam.

De meeste jongeren die vrijdagavond op de Lijnbaan en het Schouwburgplein verzamelen, zoeken alleen maar een plek om samen te komen. Bijvoorbeeld om vrienden te ontmoeten en later de stad in te gaan. Kevin Levie van SP-jongerenorganisatie ROOD: “Daar is niets mis mee. Natuurlijk moet de politie optreden als jongeren zich crimineel gedragen. Maar dat er veel jongeren in het centrum komen is een feit en niet automatisch een probleem. Jongeren zijn net zo welkom in de stad als iedereen!”

Daarom heeft de SP een beter idee dan alleen meer repressie: maak van Vrijdagavond Jongerenavond in het centrum van Rotterdam. Organiseer muziek- en sportactiviteiten rond de Lijnbaan en op het Schouwburgplein en zorg dat het er gezellig, leuk en levendig is.
SP-jongeren verspreidden vrijdag rond het bezoek van Opstelten aan het centrum flyers onder jongeren met dit idee. De SP zal het plan binnenkort ook in de raad naar voren brengen.