Rotterdamse begroting stelt SP teleur

8 oktober 2007

Rotterdamse begroting stelt SP teleur

'Als een ding duidelijk wordt uit de begroting van 2008, dan is het wel dat Rotterdam een rijke stad is, dat er miljoenen te besteden zijn. Het is heel teleurstellend dat dit geld niet zo besteed wordt dat de stad echt socialer, menselijker en groener wordt.’ Dat zegt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. De SP is van mening dat een grote kloof gaapt tussen de papieren werkelijkheid van de begroting, en de werkelijkheid in de stad.

SP-raadslid Josine Strörmann: ‘Neem de inburgering. Het college trekt vijf miljoen extra uit voor de verbetering van de kwaliteit van de taalcursussen. Met dat geld kan niet eens een begin worden gemaakt met het oplossen van de problemen. De SP waarschuwde een jaar geleden al dat door de idiote aanbestedingen in deze sector een gat zou ontstaan. Nu blijkt: de eerste taalcursussen van 2007 zijn pas enkele weken geleden begonnen. Bovendien laten mensen zich afschrikken door de enorme bedragen die ze moeten betalen. De SP heeft altijd gezegd: maak inburgering gratis en dreig niet steeds met financiële boetes. Dat motiveert niet, dat schrikt af. Duizenden Rotterdammers krijgen zo niet de taalcursus die ze verder op weg helpt in de stad.’

Rotterdam kan menselijker en groener

De SP maakt zich ook grote zorgen over het werkloosheidsbeleid van wethouder Schrijer. Het college klopt zich in de begroting op de borst over de uitstroom van duizenden mensen uit de bijstand. Maar het is totaal onduidelijk waar deze mensen terecht zijn gekomen. Dat blijkt ook uit het onlangs gepresenteerde rapport van de Rekenkamer over het re-integratiebeleid. Strörmann: ‘We weten niet of deze mensen echt uit de armoede zijn geholpen en of ze nu een vaste baan hebben. Voor hetzelfde geld liggen deze mensen in de goot. Dat maakt het college niks uit, zo lijkt het. Schrijer zet zijn beleid keihard door. De SP kiest liever voor de menselijke maat.’

De stand van zaken in de thuiszorg blijft grote zorgen baren. Voor wie de begroting leest, lijkt het of het allemaal koek en ei is in de thuiszorg. Maar de marktwerking maakt in deze sector meer kapot dan de SP lief is. Mensen die huishoudelijke zorg nodig hebben raken hun vaste hulp kwijt; thuiszorgers worden ontslagen of moeten onder minder goede arbeidsomstandigheden en voor een lager loon gaan werken. De SP pleit ervoor de aanbestedingen over te doen en te zorgen dat mensen hun baan kunnen behouden.

Ook op het vlak van de woningbouw bekijkt de SP de plannen van het college kritisch. SP’er Leo de Kleijn: ‘Het stadsbestuur heeft wijken gesloopt en bewoners beloofd dat ze terug kunnen keren. Maar bijvoorbeeld in Pendrecht ligt de nieuwbouw stil omdat aannemers simpelweg te duur zijn. De corporaties kunnen daardoor niet bouwen. De SP heeft altijd getwijfeld of mensen inderdaad terug kunnen keren naar hun gesloopte wijken, omdat de nieuwbouwwoningen vaak te duur zijn. Maar nu is zelfs onzeker of terugkeer fysiek mogelijk is: zijn die woningen er straks wel? Ook hier blijkt dat de kloof tussen de papieren werkelijkheid in de begroting en wat er echt gebeurt in de stad groot is.’

Theo Cornelissen: ‘Rotterdam heeft vele miljoenen extra te besteden, waaronder vijftig miljoen extra van het Havenbedrijf. Dat geld wordt grotendeels opgepot in reserves of anders gebruikt om gaten te vullen. Zo gaan er miljoenen naar het warmtebedrijf; er wordt tien miljoen extra gepompt in Rotterdam Centraal; er gaat 35 miljoen naar Stadshavens en dertig miljoen extra naar de Museumpark garage. Het is zuur voor de Rotterdammers dat de ambitie van het college om Rotterdam socialer en leefbaarder te maken zo laag blijft. De SP wil het geld zo inzetten dat Rotterdam en de Rotterdammers ervan profiteren. Rotterdam verdient beter!’