Meer grip gehandicapten op eigen leven

31 oktober 2007

Meer grip gehandicapten op eigen leven

SP-raadslid Josine Strörmann is blij met de toezegging van wethouder Jantine Kriens (PvdA) dat er volgend jaar een proef met zogenaamde 'zelfindicatie' van mensen met een handicap komt. Strörmann: 'Zelfindicatie is een goede manier om de stroperigheid tegen te gaan waar mensen met een handicap mee te maken hebben als ze bij de gemeente iets aanvragen waar ze recht op hebben.'

SP-raadslid Josine Strörmann Strörmann: 'Als mensen die bijvoorbeeld blind zijn of in een rolstoel zitten iets nodig hebben in verband met hun handicap, dan moeten ze dat aanvragen. Het duurt soms echt vreselijk lang voordat mensen dan krijgen waar ze recht op hebben. Ik heb persoonlijk mensen gekend die al overleden waren toen ze eindelijk de verhoogde wc pot kregen die ze hadden aangevraagd. Wat we nu hebben geregeld is dat als mensen iets aanvragen, dat meteen wordt verstrekt. Het hele indicatieproces wordt ertussenuit gehaald omdat mensen zichzelf heel goed kunnen indiceren. In het voorjaar, zo beloofde de wethouder, wordt deze proef uitgewerkt.'

Strörmann is ook heel tevreden dat Kriens toezegde te zullen experimenteren gaat worden met een andere vorm van zelfindicatie. 'Als mensen gehandicapt worden - als een jonge vent bijvoorbeeld door een ongeluk in een rolstoel terecht komt komen ze bij de gemeente terecht. Dan wordt bekeken wat iemand nodig heeft om een beetje te kunnen functioneren. Dat kan ook anders: je kunt ook mensen zelf met ideeën laten komen. In allerlei andere landen zijn daar proeven mee geweest die positief hebben uitgewerkt. Zo bleek bijvoorbeeld dat mensen veel zuiniger waren dan de overheid vaak is en zichzelf alleen toebedelen wat nuttig voor ze is. Maar dat is niet het belangrijkste argument natuurlijk. Veel belangrijker is de creativiteit. Daar kan een gemeente vaan ook iets van leren.'