Draai aanbestedingen in de thuiszorg terug!

11 september 2007

Draai aanbestedingen in de thuiszorg terug!

Vakbonden, ouderenbonden en cliëntenraden zijn samen met de SP de landelijke actie Stop Uitverkoop Thuiszorg begonnen. In dit artikel gaan we met SP-raadslid Josine Strörmann dieper in op de situatie in Rotterdam.

Hier en NuVorig jaar november en ook weer in april dit jaar heeft de SP-fractie in de gemeenteraad spoeddebatten gehouden over de thuiszorg, vertelt Strörmann, woordvoerder op dit onderwerp. ‘Wij zagen vorig jaar al aankomen dat de veelgeprezen marktwerking in de zorg ook in de Rotterdamse situatie tot veel ellende zou gaan leiden; ellende bij de cliënten, de werknemers en bij de thuiszorgorganisaties.’

Marktwerking in de thuiszorg betekende dat verschillende werkgevers gingen concurreren om de aanbesteding te winnen en dus de thuiszorg in de stad te mogen verzorgen. Werkgevers gingen dus tegen elkaar opbieden. Strörmann: ‘Als SP schrokken wij meteen van het ontzettend lage uurbedrag dat uit de aanbestedingen kwam. De ongeveer 14 euro per uur die de gemeente nu voor huishoudelijke zorg betaalt aan de werkgevers, dekt de kosten niet. Daardoor is niet alleen Thuiszorg Rotterdam, die de aanbesteding verloor, in de problemen gekomen, maar ook de ‘winnaars’ van de aanbesteding: Laurens, Humanitas en Careyn. De SP heeft helaas gelijk gekregen: Humanitas en Laurens hebben nu veel te duur personeel in dienst en proberen daar van af te komen. Ontslagen zullen onvermijdelijk zijn.’

Strörmann stelt dat zij vorig jaar al waarschuwde dat de aanbesteding slachtoffers zou maken. ‘Een klein kind kon uitrekenen dat het onmogelijk was met een uurbedrag van 14 euro je vaste mensen in dienst te houden. De oplossingen die nu gezocht worden zijn in onze ogen slecht voor het personeel en de cliënten. Personeel kan alfahulp worden of gaan werken op basis van een aan de klant verstrekt persoonsgebonden budget (PGB), maar dat betekent dat de arbeidsvoorwaarden ernstig verslechteren.’

‘Wat nu veel gebeurd is dat de huishoudelijke hulpen zelf klanten gaan ronselen in de hoop dat die klanten hen via een PGB in dienst nemen. Een PGB kan een heel mooie oplossing zijn die de cliënten het heft in eigen hand geeft. Je krijgt een budget en dan kun je zelf werkgevertje gaan
spelen en iedereen in dienst nemen die je maar wilt. Daar hoort natuurlijk wel een flinke administratie bij. En vervanging tijdens vakanties moet je zelf regelen. Juist daarom vinden wij deze oplossing voor veel cliënten, bijvoorbeeld een groot deel van de ouderen, niet goed. Deze mensen hebben recht op een vast huishoudelijk hulpje, en moet je niet opzadelen met een hoop financiële rompslomp. De gemeente Rotterdam heeft wat de SP betreft de plicht dit voor deze groep te regelen.’

De SP is altijd al faliekant tegen de aanbestedingen geweest, vertelt Strörmann. De zorg is immers geen markt. ‘Het mooiste zou zijn als we helemaal van die aanbestedingen af kunnen, maar dat gaat vanwege wettelijke regels helaas niet. Daarom stellen wij voor de uitkomsten van de aanbestedingen terug te draaien en te zorgen voor een nieuw ‘gunningstraject’ waarbij van te voren een eerlijke, vaste prijs wordt aangegeven door de gemeente. Dan kan je daarna van alle mededingers een aantal clubs uitzoeken op basis van de kwaliteit die ze leveren. Dit model zal er voor zorgen dat iedereen hoogstwaarschijnlijk zijn vaste hulpje kan houden en er geen of veel minder ontslagen zullen vallen.’

Op www.sp.nl kunt u de petitie tegen de uitverkoop van de Thuiszorg tekenen en de actie volgen. Ook in Rotterdam wordt opgeroepen tot actie. In de raad zal Strörmann wethouder Kriens nogmaals vragen om pal achter het personeel en de klanten van thuiszorgorganisaties te gaan staan. Zij zijn slachtoffer geworden van de krankzinnige marktwerking in de thuiszorg.

Dit artikel verscheen in Hier & Nu, het inlegvel van de SP Rotterdam in De Tribune, van september 2007