SP wil huidige coffeeshopbeleid handhaven

12 juli 2007

SP wil huidige coffeeshopbeleid handhaven

Het Rotterdamse college wil coffeeshops in de buurt van scholen sluiten. ‘Symboolpolitiek’, zegt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. ‘Het gebruik van softdrugs is slecht voor de gezondheid van jongeren, net als gebruik van tabak en alcohol. Daarom is het ook goed dat kinderen jonger dan 18 jaar niet naar binnen mogen. Dat wordt streng gecontroleerd en coffeeshops die de regels overtreden worden gesloten. Je vraagt je daarom ook af waarom coffeeshops in de buurt van scholen moeten sluiten.

Het enige argument is dat het zien van een coffeeshop ‘een slecht signaal is naar scholieren en jongeren in de verleiding brengt terwijl ze aan hun diploma moeten werken’. Er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van de stelling dat sluiting van coffeeshops het blowen onder jongeren zou verminderen. Integendeel. In veel kleine gemeentes bestaan geen coffeeshops en toch wordt er evenveel of meer hasj gerookt dan in Rotterdam. En als we onze jongeren niet mogen blootstellen aan ‘verleiding’, wat doen we dan met snackbars, met kroegen, met tabakszaken, met supermarkten, met kledingwinkels, en met grote billboards in de buurt van scholen?

De SP pleit landelijk en in Rotterdam voor het legaliseren van zowel de productie als de consumptie van softdrugs. Een verbod op alcohol of softdrugs drijft de gebruikers in de illegaliteit en brengt een hoop beheersproblemen met zich mee. Legalisering maakt regulering mogelijk. Het bestaande gedoogbeleid rond coffeeshops toont dat overduidelijk aan. In Nederland is het gebruik inmiddels ook lager dan in andere Europese landen waar softdrugs officieel nog wel verboden zijn.

Voor Rotterdam geldt dat sluiting van 27 coffeeshops zal leiden tot meer illegale straathandel door drugsrunners en tot meer overlast bij de overblijvende coffeeshops. Bovendien wordt het volwassenen onmogelijk gemaakt ’s avonds een jointje te roken. De overlast bij coffeeshops wordt in Rotterdam redelijk in de hand gehouden. Dat moet zo blijven. De SP wil daarom dat het huidige beleid gehandhaafd wordt en keert zich tegen de gedwongen sluiting van 27 coffeeshops die Opstelten en het CDA willen. De SP kan zich ook niet voorstellen dat de PvdA en GroenLinks echt achter dit beleid staan. Maar beide partijen zitten wel in het college dat dit voorstelt.

Motie huidig coffeeshopbeleid handhaven