Pop in Rotterdam: keuzes maken

6 juli 2007

Pop in Rotterdam: keuzes maken

De SP is na lang wachten en aandringen en na het organiseren van een hoorzitting over de popsector verheugd met de popvisie van wethouder Kaya. Samenwerking en professionalisering van de poppodia; investeren in de infrastructuur en faciliteiten van de popsector; het kan niet op. Er is in ieder geval weer aandacht voor de popsector en de jongerencultuur in Rotterdam. Het eens zo vermaarde popcircuit van Rotterdam komt zo misschien uit het slop. Maar dan moet wethouder Orhan Kaya wel keuzes maken en dat is helaas niet zijn sterkste kant.

Popvisie
Nighttown Een jaar na het advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (Rotterdam has got that pop) werd wethouder Kaya’s popvisie in de cultuurcommissie van de gemeenteraad besproken, waar voor de SP Theo Cornelissen in zit. Orhan Kaya had zijn oor goed te luister gelegd bij de RRKC en bij verschillende debatten, maar zeker ook bij de onlangs op initiatief van de SP georganiseerde pophoorzitting. Ook eerdere ideeën van de SP leken, tot grote tevredenheid van SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen, verwerkt in Kaya’s popvisie, waaronder bijvoorbeeld een toekomstbestendig, grootstedelijk poppodium. De SP stelt al langer dat zo’n podium nodig is om alle grote acts die aan Rotterdam voorbij gaan binnen te halen en om grote indoorfeesten te organiseren. Dat dit podium er pas in 2012 komt is wel jammer, omdat dat betekent dat Rotterdam tijdens Jongerenjaar 2009 geen groot podium heeft.

Mytown
Een ander probleem is dat in de huidige popvisie geen ruimte is voor Nighttown. En dat terwijl er net plannen liggen voor de ombouw van Nighttown tot Mytown, de eerste ‘duurzame’ club ter wereld waar 1400 mensen naar binnen kunnen. Maar Mytown komt er alleen met steun van het stadsbestuur. Theo Cornelissen: 'Dit maakt het wel ingewikkeld. Theo Cornelissen Als ik tegen de popvisie stem, hou ik het hele proces tegen. Maar stem ik voor, dan komt Mytown er niet.' De wethouder had geen antwoord op dit probleem, maar sloot niet uit dat Mytown het grote podium dat hiervoor genoemd werd zou kunnen worden. De onderhandelingen met de investeerders zijn in een ver gevorderd stadium, zei Kaya.

De investeerders in Mytown, de Rotterdamse gebroeders Tielemans – bekend van Hotel Newyork en de Euromast, willen samen met de programmeerstichting Live at Nighttown (Stichting LAN) en Ted Langenbach met een 'eenmalige duurzame subsidie' van Rotterdam een mooi
poppodium en spannende club neerzetten. De vraag is, moet dit poppodium aan de West-Kruiskade dan het gewenste poppodium worden waar Rotterdam al zo lang op wacht, zoals Kaya suggereerde? En komt er dus geen nieuw podium in handen van de gemeente? Kan een club als Mytown na 2012 blijven bestaan, als dat grote podium er wel komt, en blijft het betaalbaar voor het publiek?

De SP stelde vorig jaar voor als gemeente Nighttown te kopen. Dat wilde het college toen niet en dus neemt nu de markt het over. De gebroeders Tielemans, Stichting LAN, Ted Langenbach en de beoogde directeur Dick Pakkert (van het succesvolle Rotown) hebben zich in het verleden natuurlijk wel al bewezen. In principe is het een ‘dreamteam’. Maar moet de gemeente investeren in een private onderneming? En waar gaat Stichting LAN dan programmeren na 2012: in Mytown of het nieuwe podium? En als ze in Mytown programmeren betalen we dus de programmering van een private onderneming en daar wilden we juist van af. Het is wachten op een keuze van de wethouder en keuzes maken is niet zijn sterkste kant.

MyTown zou in 2009 wel al kunnen dienen als het podium voor Jongerenhoofdstad 2009. In de popvisie staat dat er een kwartiermaker komt die ondere andere als opdracht krijgt om een locatie te zoeken voor het nieuwe poppodium. Cornelissen: 'Wat de SP betreft worden alle mogelijkheden goed en op korte termijn bekeken. Wij zijn benieuwd wie de functie van kwartiermaker krijgt: iemand uit de popsector, of een ambtenaar die alles opnieuw moet bedenken. Wij zeggen: kies voor die eerste optie.'

Baroeg
Baroeg wordt nog genoemd in de popvisie, maar de vraag is of dat nog enige zin heeft. Baroeg werd, zoals bekend, onlangs gesloten door de burgemeester vanwege een vreselijk incident met dodelijke afloop vorige maand. Acties van de SP en Baroeg-vrijwilligers hebben niks opgeleverd, Baroeg blijft dicht. De medewerkers van het poppodium zijn gedesillusioneerd, want behalve de opgelopen imagoschade kan de lange sluiting wel eens het einde van het podium betekenen. De SP is tegen de sluiting, vooral omdat Baroeg in het verleden heeft laten zien jarenlang zonder incidenten te kunnen functioneren. Baroeg moet open blijven!

Edwin de Voigt