Hoorzitting popsector: 'Cultuur niet terugbrengen tot Excelsheets'

1 juni 2007

Hoorzitting popsector: 'Cultuur niet terugbrengen tot Excelsheets'

Woensdagavond hield de raadscommissie voor Jeugd, Onderwijs en Cultuur op initiatief van de SP een openbare hoorzitting over de Rotterdamse popsector. De boodschap: gemeente, zet eens een visie en ambitie neer voor het popbeleid in Rotterdam!

Ted Langenbach

Onder de twintig sprekers in Waterfront waren horecaondernemer Ted Langenbach, Dick Pakkert van Rotown, VNPF-directeur Berend Schans, ex-Waterfrontdirecteur Paul van Oort en Arda Gerkens, Tweede-Kamerlid voor de SP. Het ging over technische zaken, over 'shared services', popverzamelgebouwen, concentratiegebieden en muziekeducatie. Maar er werd ook duidelijk dat een goed popbeleid essentieel is voor een wereldstad als Rotterdam en dat het daar nu aan ontbreekt. Hoe kun je goede en nieuwe muziek neerzetten als je tachtig procent zaalbezetting nodig hebt om break even te draaien? Rotterdam zou dé plek van popmuziek en jongerencultuur in de Benelux kunnen zijn, als we maar willen.

Hajo Doorn van WORM: "Kunst en cultuur moeten we niet terugbrengen tot Excel-sheets en uitgekiende strategieën." Ted Langenbach van Now&Wow vond: "We zijn doorgeslagen in festivals in Rotterdam. Er moet iedere avond on the blind in de stad iets te doen zijn." En Rotown-directeur Dick Pakkert zei: "De gemeente had gewoon vorig jaar Nighttown moeten kopen" - en dat werd met luid applaus begroet.

Arda GerkensSP-Kamerlid Arda Gerkens, schrijver van de landelijke popnota Oorstrelend en hartveroverend (PDF), sloot de avond af: "Rotterdam is een wereldstad, de muziek en de talenten zijn er ook, en daar kan zoveel meer mee gebeuren. We moeten van popmuziek geen armoedeproject maken terwijl de schouwburg om de hoek voor negentig procent gesubsidieerd wordt."

Zaal

3voor12: 'Gemeente en politiek weten geen donder van Rotterdams popcircuit' (interview met Edwin de Voigt, 30-05-2007)
Arda Gerkens aanwezig op Pophoorzitting in Waterfront (25-05-2007)
Oorstrelend en hartveroverend: landelijke initiatiefnota SP over popmuziek (05-09-2005)