Geen trucs maar vast werk voor ID'ers

15 mei 2007

Geen trucs maar vast werk voor ID'ers

Vier ID'ers vochten onlangs met succes hun ontslag aan. De ID'ers werden ontslagen omdat de gemeente Rotterdam in een zogenaamd 'assessment', een onderzoek waar werd gekeken naar de capaciteiten van de ID'ers, besloot dat ze geschikt waren voor een baan op de normale arbeidsmarkt en daarom de subsidie voor de ID-baan stop zette. De rechter heeft nu besloten, in de ogen van de SP terecht, dat dit zo niet mag. Wethouder Schrijer wil nu de verordening veranderen zodat hij alsnog zijn zin krijgt. De SP verzet zich daartegen en wil dat de ID'ers hun baan terug krijgen.

ID'ers in actie voor het stadhuis

De uitspraak van de rechter is duidelijk: als mensen gedurende langere tijd werken in een gesubsidieerde baan, dan is de uitkomst van een assessment geen reden tot ontslag. Volgens de rechtbank verzet artikel 38 van de zogenaamde Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand zich tegen het beeindigen van de ID-subsidies. SP-raadslid Josine Strörmann: 'Als SP hebben wij ons altijd verzet tegen het assessment en tegen de consequentie ervan: ontslag voor veel ID'ers die nuttig werk doen en zich prettig voelen in hun werk. Niet voor niks blijven ID'ers en hun werkgevers zich verzetten tegen de besluiten van de gemeente. De uitspraak van de rechter is dus terecht.'

Josine Strörmann Strörmann: 'Bizar is dat wethouder Schrijer (PvdA), die verantwoordelijk is voor dit dossier, niet zijn verlies neemt, maar de verordening wil veranderen. Het lijkt er namelijk op dat niet alleen deze vier ID'ers, maar alle ID'ers die hun baan kwijt raakten of raken na het assessment gelijk gaan krijgen van de rechtbank. Dat heeft te maken met artikel 38, dat door de rechter zo geinterpreteerd wordt dat het assessment niet tot ontslag mag leiden. Daarom stelt Schrijer nu voor dat artikel maar af te schaffen. Over dat voorstel wordt op 24 mei door de gemeenteraad gedebatteerd.'

'Het standpunt van de SP is dat een wethouder zich aan de wet moet houden, de naam zegt het eigenlijk al. Wij verzetten ons tegen het afschaffen van artikel 38 en pleiten opnieuw voor de ID'ers en hun banen. Bovendien zullen wij ons met hand en tand verzetten tegen eventuele nieuwe assessments, die alsnog ontslag van ID'ers mogelijk moet maken. Dat kun je mensen niet aan doen. Veel mensen zijn al getraumatiseerd door het vorige assessment!'