'Een waardige oude dag voor iedereen'

12 mei 2007

'Een waardige oude dag voor iedereen'

De grote zaal in Odeon zat woensdag 9 mei tjokvol verontwaardigde Surinaamse ouderen. Verontwaardigd en boos omdat zij geen recht hebben op een volledige AOW. De jaren dat zij in Suriname woonden tellen namelijk niet mee voor de AOW-opbouw. Ook niet die van voor de onafhankelijkheid in 1975 toen Suriname nog tot 'het rijk' behoorde. De SP neemt het voor deze groep op.

Een waardige oude dag voor iedereen

De Commissie Gelijke Behandeling heeft uitgesproken dat hier geen sprake is van discriminatie omdat afgesproken was dat elk land zijn eigen zaken op dit gebied regelde. Wel is de Nederlandse overheid in gebreke gebleven bij het informeren van Surinamers die na de onafhankelijkheid naar Nederland zijn gekomen. De commissie beveelt dan ook aan extra voorzieningen te treffen.

Een coordinatiegroep van Surinaamse Nederlanders voert actie op dit punt en houdt op veel plaatsen bijeenkomsten. Ook het FNV voert actie en eist vermindering van de AOW-opbouw (van 50 naar 40 jaar) en belastingmaatregelen. De AOW wordt opgebouwd in 50 jaar, vanaf iemands 15e jaar. Voor elk jaar dat je niet in Nederland woont krijg je 2% minder AOW. Ook veel andere oudere migranten hebben een onvolledige AOW, ook wel het AOW-gat genoemd. Dit is een belangrijke oorzaak voor de armoede onder veel oudere migranten. Mensen kunnen wel een aanvullende uitkering aanvragen. Veel mensen weten dat echter niet of voelen dat als een vernedering. Bovendien gelden beperkende voorwaarden zoals maximaal 13 weken op vakantie en eerst je eigen huis opeten.

Ineke Palm

Ineke Palm, voorzitter van de SP Rotterdam, voerde namens de SP in Odeon het woord. Zij stelt dat alle ouderen recht hebben op een waardige AOW. `Surinaamse Nederlanders. Maar ook Antillaanse, Turkse, Marokkaanse, etc. Velen hebben 30 of 40 jaar het smerigste en zwaarste werk gedaan. Maar omdat ze niet 50 jaar hier hebben gewoond mogen ze hun hand ophouden bij de sociale dienst. Dat kan niet. Dit moet landelijk zo snel mogelijk worden opgelost. De SP steunt de eisen van de FNV.´ Palm daagde ook het aanwezige PvdA-raadslid Peggy Wijntuin uit in Rotterdam vooruit te lopen en vast met gemeentelijke oplossingen te komen, zoals vrijstellingen van de vakantiebeperkingen. Wijntuin wilde echter geen toezeggingen doen. Alleen als andere gemeenten voorop lopen doet Rotterdam mee, vindt Wijntuin.

De Surinaamse ouderen in Odeon wilden niet afwachten wat de politiek gaat doen, maar wilden zo snel mogelijk naar Den Haag. Ze voelden zich duidelijk in hun waardigheid aangetast en wilden het er niet bij laten zitten. Ze krijgen hierbij alle steun van de Rotterdamse SP, die inmiddels een actiegroep AOW heeft opgericht. Ook SP-kamerleden ondersteunen de acties. Zo is Harry van Bommel naar bijeenkomsten van de coordinatiegroep in Amsterdam en naar een bijeenkomst van een Surinaamse vereniging in Rotterdam geweest. Van Bommel vindt dat er sprake is van een ereschuld die moet worden afgelost. Ineke Palm: ´Die ereschuld is er ook naar de voormalige gastarbeiders, naar al die mensen die hier tientallen jaren keihard hebben gewerkt. Laten we die vooral niet vergeten.`

De Rotterdamse actiegroep wil een zwartboek met oudere migranten over de gevolgen van het AOW-gat maken.

Van Bommel

AOW-niveau moet gegarandeerd worden (www.sp.nl, 16-05-2007)
Surinamers verdienen betere AOW-opbouw (08-05-2007)