Josine Strörmann op de bres voor ID'ers

10 april 2007

Josine Strörmann op de bres voor ID'ers

Meer dan 2000 ID'ers die prima werk doen moeten uitstromen en worden van hun werk beroofd. In de ogen van de SP dreigt 'terugstromen in een uitkeringssituatie'. Ondertussen raakt de stad de ontzettend nuttige functies die veel ID'ers vervullen kwijt. Josine Strörmann sprong vorige week zoals altijd op de bres voor de Rotterdamse ID'ers.

Josine Strörmann

Strörmann: 'Zoals de SP als sinds jaren en jaren betoogt zijn wij er van overtuigd dat het een slecht idee is om allerlei organisaties en daardoor de Rotterdamse burger van het uitstekende werk van de vele ID’ers in de stad te beroven. Meer dan 2000 mensen die nu prima werk doen moeten uitstromen, zoals de gangbare term nu schijnt te zijn. De SP is het hier niet mee eens en is ook nog eens doodsbenauwd dat dat uitstromen uiteindelijk terugstromen in de uitkering zal worden. Niet alleen de functies, speeltuinbeheerder, Thuis op Straat voorman, opvoedingsondersteuner, crechejuf, conciërge, bijrijder van een dierenambulance, medewerker muzikantencentrum, zijn belangrijk in deze kwestie. Ook het persoonlijk leed van de mensen achter deze banen trekken wij ons aan.'

'Een zeker lid van deze raad vertelde in de krant dat Thuis Op Straat uit de problemen is omdat er al een aantal banen gewit zou zijn. Niets is minder waar. Sinds ons betoog tijdens de begrotingsbehandeling 2007 in november vorig jaar heeft de gemeente nog niets gedaan voor de ThuisopStraat organisatie. De SP fractie was afgelopen maandag in Hillesluis op bezoek en we hoorden daar weer eens bevestigd dat TOS in Feijenoord de facto draait op stagaires. Ze zijn daar dit voorjaar van 36 naar 8 ID banen gegaan. Dit kunnen we moeilijk een oplossing noemen. Dit is een prima voorbeeld van deze bizarre situatie: we vinden het allemaal HEEL belangrijk, de activiteiten van TOS, maar boter bij de vis ho maar. Ook stichting Omij en Buurt en Speeltuinwerk zijn niet bepaald tevreden, zoals de wethouder ons wil doen geloven. Een dagelijk bestuurder van de deelgemeente Delfshaven vertelde de commissie MVP tijdens een voorlichting over het sociaal programma dat hij niet zou weten hoe hij dat programma moet gaan draaien zonder de ID’ers in die deelgemeente. Dit college kan toch niet meer wegkijken met dit soort signalen.

'De SP zal binnen afzienbare tijd met een voorstel komen om een groot deel van de nu nog bestaande ID banen te witten.

'Inmiddels is het eenieder duidelijk dat een aantal kleinere ID werkgevers, organisaties die vaak draaien op 1 of 2 ID’ers, kapot gaan zonder die ID banen, maar absoluut niet de middelen hebben om de ID’ers een reguliere baan te geven. Eerder gaf de wethouder aan dat hij geen idee had van de financiële situatie van deze organisaties maar dat is natuurlijk onzin. Daarna zei hij tragisch dat dit probleem moeilijk alleen op het bordje van SoZaWe geschoven kan worden en dat die organisaties dan maar aan moeten kloppen bij andere diensten voor wat subsidie. Een zeer zwak verhaal. Je probleem afschuiven op je collega-bestuurders. Wat niet wegneemt dat wij het geheel met hem eens zijn dat deze problematiek door het hele college moet worden opgepakt en opgelost. Maar dan wel snel, want het water staat een hoop van deze clubs aan de lippen. Daarom dienen wij dan ook een motie die het college vraagt snel de kleine organisaties in staat te stellen de ID'ers in dienst te houden.

En tenslotte Maatwerk. Eerst wil ik graag aangeven dat ik vooralsnog geen enkele twijfel heb over de goede bedoelingen van dit re-integratiebureau. Maar wat hier is gebeurd tart elke beschrijving. Men neme een aantal goed functionerende ID’ers, verhandelt ze aan bureau Maatwerk en kijkt er niet meer naar om. Vervolgens merken deze ex ID’ers dat ze weliswaar een soort dienstverband hebben maar dat ze wel thuiszitten, eigenlijk werkloos en gedemotiveerd zijn geraakt door de gemeente. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Wij vroegen de wethouder al eerder in de commissie of deze mensen niet gewoon naar hun ID baan terug kunnen tot Maatwerk een baan voor ze heeft gevonden, op basis van vrijwilligheid natuurlijk. We hebben al gehoord dat sommige ID’ers stiekem terug zijn gegaan naar hun baan en daar weer lekker aan de slag zijn gegaan. Prima actie van deze mensen maar het zou de wethouder sieren als hij zou zorgen dat iedereen, ook de mensen die nog naar Maatwerk moeten, gewoon aan de slag kunnen blijven in hun baan.'