Zondag bijeenkomst over inburgeringswet

27 maart 2007

Zondag bijeenkomst over inburgeringswet

Inburgeren is prima, maar wel gratis en toegankelijk, vindt de SP. De partij nodigt Rotterdammers uit om aanstaande zondag van 16.00 tot 18.00 naar een bijeenkomst over de nieuwe inburgeringswet te komen. De SP wil graag weten hoe de wet in Rotterdam uitpakt en wat mensen ervan vinden. Mahmut Erciyas (statenlid voor de SP in Noord-Brabant) en Josine Strörmann (raadslid SP Rotterdam) spreken. De bijeenkomst vindt plaats aan de Schietbaanlaan 100-a. Rotterdammers worden verder opgeroepen hun ervaringen met de inburgeringswet bij de SP te melden (zie onder).

Bob burgert in

Meld uw ervaringen met de Inburgeringswet!

Sinds 1 januari hebben we de Wet Inburgering (WI). Hebt u geen Nederlands paspoort, bent u burger van een niet-westers land en hebt u tijdens de leerplichtige leeftijd minder dan 8 jaar in Nederland gewoond? Dan kunt u straks een brief krijgen van de gemeente dat u verplicht moet inburgeren.

Natuurlijk is het belangrijk goed Nederlands te leren. Het is goed als hier met deze wet meer mogelijkheden voor komen. Veel migranten hebben als gastarbeiders jaren keihard gewerkt in de sectoren met de zwaarste en smerigste baantjes. De overheid heeft onvoldoende gezorgd voor mogelijkheden om de taal te leren en te participeren. Dat zij nu eindelijk tot het besef komt dat Nederlands leren belangrijk is, dat is prima. Maar dan moet dat wel gratis en toegankelijk. We hebben immers nog een ereschuld af te lossen aan al die mensen die een groot aandeel hebben gehad in de opbouw en welvaart van onze samenleving.

Veel oudkomers willen ook graag de taal leren en staan al heel lang op een wachtlijst. Ze willen wel, maar mogen niet. De regering kan beter eerst voor voldoende, kwalitatief goede inburgeringscursussen zorgen voordat migranten onder dreiging van boetes gedwongen wordt de taal te leren.

In Rotterdam kun je waarschijnlijk pas vanaf mei met de inburgering beginnen. Je betaalt een eigen bijdrage van 270 euro en je kunt boetes krijgen als je de cursus niet afmaakt of als je niet slaagt. Dit kan oplopen tot 1000 euro. Het eindniveau voor oudkomers is A1 voor schriftelijke en A2 voor mondelinge vaardigheden. Sommige mensen kunnen een vrijstelling krijgen, waarschijnlijk alleen om medische redenen.

Wij willen graag weten hoe het inburgeren in Rotterdam loopt. Daarom roepen we u op uw positieve én negatieve ervaringen te melden. En natuurlijk ook uw mening.

1. Heeft u al informatie van de gemeente over inburgeren?
  2. Weet u waar u zich moet melden?
  3. Wat gebeurt er nadat u zich heeft gemeld?
  4. Staat u op een wachtlijst en hoe lang moet u wachten?
  5. Wat vindt u van de eigen bijdrage?
  6. Wat vindt u van de boetes die je kunt krijgen?
  7. Wilt u graag Nederlands leren of hoeft het van u niet meer?
  8. Vindt u dat u in aanmerking moet komen voor een vrijstelling en waarom?
  9. Heeft u ervaring met het aanvragen van een vrijstellingen?
  10. Vindt u het eindniveau voldoende? Bijvoorbeeld om aan het werk te komen of te kunnen participeren in de samenleving?

Reacties zijn elke werkdag welkom van 10.00 tot 12.00 op het meldpunt van de SP, telefoonnummer (010) 417 24 04 en via rotterdam@sp.nl of op Teilingerstraat 21a, 3032 AP Rotterdam.