SP doet voorstellen tegen armoede

14 maart 2007

SP doet voorstellen tegen armoede

De Rotterdamse SP-fractie doet donderdag 15 maart verschillende voorstellen die het armoedebeleid van het college aan moeten scherpen.

Josine Strörmann, raadslid SP SP-raadslid Josine Strörmann vind dat het college op een aantal punten op de juiste weg zit. Maar zij is van mening dat het beleid concreter moet. ‘De toon is goed. Maar de voorstellen zijn niet praktisch genoeg. Wij hebben als SP de ambitie dat in Rotterdam geen enkel kind in een (financieel) uitzichtloze situatie opgroeit. Als we daarvoor kiezen, kunnen we armoede onder kinderen uitbannen in Rotterdam.’

De SP wil een plan om binnen tien jaar het aantal in armoede levende kinderen en jongeren in Rotterdam in overeenstemming te brengen met het landelijke gemiddelde. Josine Strörmann: ‘De armoede onder kinderen is in Rotterdam veel hoger dan gemiddeld. Natuurlijk willen wij helemaal geen armoede. Maar om te beginnen moet in Rotterdam de situatie binnen tien jaar genormaliseerd worden. In 2010 moet het college bovendien al kunnen laten zien dat de situatie verbeterd is.’

De SP-fractie stelt donderdag ook voor om de voorscholen gratis te maken. Strörmann: ‘Het is heel belangrijk dat kinderen goed worden voorbereid op hun schooltijd. Dat geldt voor kinderen die door hun achtergrond extra kwetsbaar zijn, maar eigenlijk voor alle kinderen. Als wij het als samenleving belangrijk vinden dat bijvoorbeeld taalachterstand al op jonge leeftijd wordt aangepakt, dan moeten we ook willen investeren. De voorscholen moeten daarom gratis!’

De SP-fractie stelt ook voor om het reizen met de RET tijdens schooltijd voor basisschoolleerlingen en hun begeleiders gratis te maken. Strörmann: ‘Zo kunnen kinderen goedkoop met school een uitstapje maken. Heel belangrijk voor de ontwikkeling van basisschoolleerlingen, zeker voor stadskinderen die weinig natuur zien. Juist kinderen uit armere milieus krijgen alleen op school de kans voor dit soort uitjes.’

Tenslotte stelt de SP voor een flexibel budget van 2 miljoen euro te creëren ten behoeve van armoedebestrijding, waaruit een experimentele aanpak van armoede betaald kan worden.